• Mihails,
  • Miķelis,
  • Miks,
  • Mikus
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Vairāk nekā 40% skolēnu saskaras ar sistemātisku vardarbību

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 10:50, 23.10.2023


Vairāk nekā 40% skolēnu saskaras ar sistemātisku vardarbību Latvijas skolās, secināts Rīgas Stradiņa universitātes pēc Valsts kancelejas pasūtījuma veiktais pētījums par bulinga izplatību Latvijas skolās.



Pētījuma rezultāti atklāj, ka ievērojams skaits bērnu ir saskārušies arī ar uzbrukumiem ķermeņa vai seksualitātes dēļ. Turklāt tikai puse skolēnu pauduši pārliecību par skolotāju noraidošo attieksmi pret bulingu. Aptuveni viena piektā daļa skolēnu uzskata, ka skolotāji lielākoties nevar ietekmēt bulinga situāciju samazināšanos. Rezultāti nepārprotami liecina par nepieciešamību sistemātiskai bulinga risināšanai Latvijas skolās.

Rīgas Stradiņa universitātei apkopojot datus no 127 skolām Latvijā, secināts, ka 40,2% skolēnu vismaz vienu reizi pāris mēnešu laikā ir saskārušies ar bulingu. Turklāt nepatīkamas piezīmes vai apsaukāšanos ķermeņa vai seksualitātes dēļ piedzīvojuši 36,4% skolēnu. Tāpat 34% respondentu atzīst, ka pēdējo mēnešu laikā viņi paši vismaz vienreiz ir darījuši pāri citiem bērniem. Izplatīts ir arī bulings digitālajā vidē - kiberbulings. Pētījumā atklāts, ka 21,8% skolēnu ir kļuvuši par kiberbulinga upuriem. Jāuzsver, ka par kiberbulinga upuriem biežāk kļūst bērni, kuri skolā jau piedzīvo tradicionālā bulinga izpausmes.

Svarīgs aspekts ir tas, ka bulinga izplatības rādītāji mainās atkarībā no bērna vecuma, un lielāks pāridarītāju īpatsvars ir tieši zēnu un jaunāko klašu skolēnu vidū. Visaugstākie bulinga gadījumu rādītāji - gan cietušo, gan kā pāridarītāju grupā - ir novērojami 2.klašu skolēnu vidū, kur no bulinga cietuši gandrīz trešdaļa skolēnu, savukārt bulingu pret citiem vērsuši aptuveni piektā daļa otrklasnieku. Viszemākie bulinga izplatības rādītāji ir novēroti 9.klašu skolēnu vidū. Tieši tāpēc ir svarīgi jau laikus risināt bulinga problēmu skolās.

KiVa bulinga novēršanas programma, kas savu darbu jau aktīvi ir sākusi nedaudz vairāk nekā 60 Latvijas skolās, ir solis uz priekšu, lai veiksmīgi mazinātu bulinga gadījumus un veicinātu drošas, cieņpilnas un atbalstošas skolas vides veidošanos. Programmas metodika paredz strādāt ar skolēniem no 1. līdz 9.klasei, taču īpaša uzmanība tiek pievērsta izpratnes par bulingu veidošanai 1., 4. un 7. klasē, kur ar grupu diskusiju, video, vizualizācijas vingrinājumu un mācību uzdevumu palīdzību tiek skaidrota cieņpilnu savstarpējo attiecību nozīme. Bulings ir aktuāla sabiedrības veselības problēma gan Latvijā, gan pasaulē, un veiksmīgai tā risināšanai ir nepieciešama ne tikai skolotāju, bet visas sabiedrības iesaiste.

Bulinga un citu vardarbības veidu izplatība lielā mērā ir saistīta ar sabiedrības vispārējo attieksmi pret vardarbību. Aptaujas rezultāti rāda, ka ne visi skolēni uzskata, ka viņu vecākiem un skolas personālam ir pietiekami noraidoša attieksme pret bulingu. Tikai puse skolēnu ir norādījuši, ka viņu skolotājiem bulings ir nepieņemams, bet aptuveni 68% uzsvēruši vecāku noraidošo attieksmi pret šo parādību. Šie rezultāti liecina par relatīvi augstu toleranci pret vardarbību mūsu sabiedrībā, ne tikai skolu vidē. Tāpēc pieaugušo loma un vecāku atbalsts ir būtisks faktors šādas parādības mazināšanā.

Lielākoties skolēni tomēr izvēlas kādam pastāstīt par piedzīvoto vardarbību. Pētījumā novērots, ka 56,8% skolēnu ir kādam pastāstījuši par piedzīvoto, no tiem 58,7% runājuši ar vecākiem, 46,4% ar draugiem un tikai 28% skolēnu vērsušies pie skolotājiem pēc palīdzības vai padoma. Pētījuma dati atklāj arī to, ka, skolēniem kļūstot vecākiem, pieaug to skolēnu īpatsvars, kuri uzskata, ka viņu skolotājiem ne pārāk interesē tas, vai bērni cieš no bulinga vai arī ir pilnīgi vienaldzīgi pret to.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Rīgā demontēta piemiņas zīme Maskavas dārza izveidei

Rīgā, Latgales parkā, demontēta piemiņas zīme Maskavas dārza izveidei, aģentūru LETA informēja Rīvas vicemērs Edvards Ratnieks (NA/LRA).

Sabiedrība Koalīcijas partija ir gatava diskutēt par izdienas pensijas vecuma celšanu

Kā jau tika ziņots, ministrijām sadarbojoties ar Valsts kanceleju, pašlaik tiek vērtēts jautājums par izdienas pensijas vecuma celšanu.

Sabiedrība ISMA uzsāk darbu pie bakalaura programmas Bezpilota sistēmu inženierijā

Informācijas sistēmu menedžmenta augstskola (ISMA) vienojusies par sadarbību ar Ukrainas augstākās izglītības iestādi Dņipro “Alfred Nobel University” (ANU), lai uzsāktu darbu pie jaunas bakalaura programmas Bezpilota sistēmu inženierijā.

Sabiedrība Rosina demontēt Fabriciusa pieminekli Ventspilī

Nacionālā apvienība (NA) norāda, ka ir vērsusies Latvijas Okupācijas muzejā un Latvijas Kara muzejā, lai no speciālistiem un vēsturniekiem gūtu atzinumus par Fabriciusa personību un vēsturiskajām darbībām, kā arī piemineklī attēloto agresorvalsts militāro formastērpu.

Lasiet arī

Sabiedrība Saeimā vērtēs Ķekavas iniciatīvu par vardarbības novēršanu skolās

Decembra sākumā, 6.decembrī, Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijā skatīs iedzīvotāju iniciatīvu par vardarbības novēršanu skolās.

Sabiedrība Ķekavas pašvaldība aicina steidzami rīkoties vardarbības mazināšanai skolās

Ķekavas pašvaldība aicina valsts augstākās amatpersonas steidzami rīkoties vardarbības mazināšanai skolās, savā mājaslapā informē pašvaldība.

Kriminālziņas Par skolēna piekaušanu Ķekavā policija sāk administratīvā pārkāpuma procesu

Par skolēna piekaušanu Ķekavas vidusskolā Valsts policija ir sākusi administratīvā pārkāpuma procesu par maznozīmīgu miesas bojājumu nodarīšanu, informē policija.

Sabiedrība Čakša: Visi rīki ir, bet to izmantošanas vietā vienkārši skaļi kliedzam

Skolām un pašvaldībām jau pašlaik ir pietiekami instrumenti, lai novērstu vardarbību skolās, šorīt intervijā LTV "Rīta panorāmai" apgalvoja izglītības ministre Anda Čakša (JV).