Satiksmes drošības uzlabošanai atbildīgās ministrijas varētu rosināt plašāku un visaptverošāku sodu paaugstināšanu par ātruma pārkāpumiem, pastāstīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).
Kampaņas "Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu" atklāšanas pasākumā Briškens uzsvēra, cik svarīgi ir autovadītājiem apzināties sekas, kas iestājas bezatbildīgas un necienīgas rīcības dēļ ceļu satiksmē.
"Tas ir nepieņemami, ka uz Latvijas ceļiem ir četras reizes augstāka mirstība nekā Zviedrijā un Norvēģijā. Tāpēc kā ministrs satiksmes drošību esmu izvirzījis par vienu no savām četrām prioritātēm," norādīja ministrs.
Patlaban ir atvērts Ceļu satiksmes likums un Satiksmes ministrija virzīs priekšlikumus, tostarp, lai sodītu ātruma pārkāpējus jau no pirmā pārsniegtā kilometra, kā tas ir daudzās citās Eiropas valstīs.
Pasākumā Briškens pastāstīja, ka liela daļa priekšlikumi satiksmes drošības uzlabošanai jau virzīti, viņam darbojoties Saeimas opozīcijā. Vairākus parlaments toreiz atbalstīja, tostarp, brīdinājuma kā soda noņemšanu par mobilā telefona lietošanu pie stūres.
"Patlaban Ceļu satiksmes likums ir atvērts, un es domāju, ka mums ir jāizdara tas, ko neizdarījām iepriekš, proti, Saeimas vairākums iepriekš neatbalstīja tādu plašāku visaptverošāku sodu paaugstināšanu par ātruma pārkāpumiem, tostarp, sodīšanu jau no pirmajiem kilometriem," uzsvēra ministrs.
"Es domāju, ka virzīsim šos priekšlikumus. Ja sabiedrība spētu izglābt 20 dzīvības, samazinot vidējo ātrumu Latvijā par diviem kilometriem stundā (km/h), tad politiķiem un sabiedrībai ir pienākums, lai tas notiktu," uzsvēra Briškens.
Viņa rīcībā esošā informācija arī liecinot, ka Iekšlietu ministrija arī sagatavojusi visaptverošu ātruma sodu paketi un Briškens ar savu iekšlietu kolēģi Rihardu Kozlovski (JV) paketi izskatīšot, lai pēc iespējas ātrāk to varētu virzīt uz valdību un pēcāk uz Saeimu. Šeit vilcināšanās nav pieļaujama, jo katru nedēļas nogali saņemam šokējošo statistiku, sacīja ministrs.
Briškens, vēl strādājot opozīcijā, nonācis pie secinājuma, ka Latvija nepilnvērtīgi izmanto tehnoloģijas satiksmes drošības uzraudzībā. Tas nozīmē, ka arī šajā jomā ir jāstrādā un jāmeklē finansējums iekārtu iegādē.
Tāpat tiek plānots daudz vairāk investēt drošības infrastruktūrā - velojoslās, šaurākos krustojumos, divu līmeņu ceļu šķērsojumos.
Ceļu satiksmes un drošības direkcijas statistikas datu apstrādes vadītājs Juris Kreicbergs kampaņas "Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu" atklāšanas pasākumā norādīja, ka tikai nedaudz virs 20% vieglo automobiļu ievēro atļauto braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām, kur tehniski iespējams pabraukt ātrāk.
Pēc Eiropas pētījumu datiem, ap 30% no negadījumiem ar bojāgājušajiem ir tiešs ātruma pārsniegšanas vai neatbilstoša ātruma izvēles rezultāts.
Latvijā ceļu satiksmes negadījumos neatbilstošas ātruma izvēles dēļ ir gājuši bojā vismaz 35 cilvēki tikai šajā gadā vien. Piemēram, samazinot vidējo braukšanas ātrumu Latvijā par 2km/h, varētu glābt 20 dzīvības gadā, kā arī samazināt ievainoto skaitu par 400.
Ievērojot atļauto braukšanas ātrumu, palielinās autovadītāja un pasažieru iespēja izdzīvot, ievainojumi ir vieglāki, pastāv mazāka iespēja iegūt paliekošu invaliditāti, ir iespējams ātrāk atveseļoties un ir citi ieguvumi, norāda kampaņas veidotāji.