• Dita,
  • Marta
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Skolotāja: Mākslīgo intelektu mācību procesā nevajag aizliegt

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 16:31, 03.06.2023


Mākslīgā intelekta esamību nevar noliegt, tāpēc mācību procesā to vajadzētu izmantot proaktīvi, nevis aizliegt, šādu nostāju pauda izglītības projekta "Skola2030" vecākā eksperte, Salaspils 1.vidusskolas vēstures skolotāja Annija Bergmane.


Publicitātes foto.

Vēstures skolotāja mākslīgā intelekta rīkus izmantojusi gan stundu plānošanā, ja jāaizvieto cita priekšmeta skolotāja, gan stundu veidošanā, piedāvājot skolēniem meklēt patiesus faktus tekstā, kur atspoguļota jauniešu vidū populārā seriālā notiekošais Otrā pasaules kara laikā. Vaicāta, vai mākslīgais intelekts nepiedāvā vēstures faktu interpretāciju vai maldinošu informāciju, Bergmane norādīja, ka vienmēr pārbaudot piedāvāto, bet līdz šim nav saskarusies.

Mākslīgā intelekta rīku izmantošana mācību procesā radījusi daudz jautājumu un neskaidrību, it īpaši skolotājiem, kuriem nereti ir aizdomas, ka domrakstos reizēm parādās mākslīgā intelekta radīti teksti, piemēram, no "ChatGPT". Valsts izglītības satura centrs gan aģentūrai LETA norādīja, ka šobrīd nav plānots strādāt pie tā, lai izstrādātu vadlīnijas, kad tiek fiksēta mākslīgo rīku izmantošana.

Bergmanes ieskatā būtu nepieciešams paplašināt plaģiātisma jēdzienu, jo plaģiāts ir cita darba uzdošana par savu, vienlaikus mākslīgā intelekta radītais nevienam nepiederot. Tāpat vajadzētu atteikties no apjomīgu mājasdarbu uzdošanas, tos liekot izstrādāt mācību stundas laikā skolotāja uzraudzībā, tādējādi novēršot iespējamo mākslīgā intelekta rīku izmantošanu.

Viņa atzina, ka skolēni, pildot uzdoto, nereti izmantojuši mākslīgā intelekta rīku "ChatGPT" un pēc tam uzdevuši to kā savu veikumu, tomēr vairums gadījumu skolotājs to varot pamanīt. Bergmane arī novērojusi, ka "ChatGPT" spējot atpazīt savu uzrakstīto.

Eiropas Komisijas (EK) ētikas nostādnēs pedagogiem par mākslīgā intelekta izmantošanu mācīšanas procesā pausts, ka, neatkarīgi no tā, vai mākslīgā intelekta izmantošana ir sistēmas, skolas vai klases līmenī, esot svarīgi rūpīgi apsvērt rīku ētisku izmantošanu.

Šo procesu būtu jāvada skolu vadībai. Pirms mākslīgā intelekta sistēmas ieviešanas ieteicams pieņemt skolas mēroga politiku un procedūras, lai noteiktu gaidas un sniegtu norādījumus par to, kā konsekventi risināt problēmas. Par tām svarīgi informēt arī pedagogus, izglītojamos un viņu vecākus, lai viņi saprastu, kas no viņiem tiek gaidīts.

EK ieskatā, pedagogiem un skolas vadītājiem būtu jāizprot mākslīgā intelekta un mācību analītisko datu pamatus, tostarp jāpārzina Eiropas Savienības ētikas vadlīnijas un pašnovērtējuma instrumenti, kā arī jāapzinās atbildība par datu drošības un privātuma nodrošināšanu.

Tāpat plānots, ka uz mākslīgā intelekta sistēmām attieksies Eiropas Savienības regulējums - mākslīgā intelekta akts, kas šobrīd ir izstrādē.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Par virtuālās realitātes ekspertiem varēs kļūt Rīgas bērni (+VIDEO)

Datorvidē apgūtās prasmes atvieglos darba atrašanu.

Sabiedrība Eiropietis iemācījās latviešu valodu, bet Liepājā ar viņu atteicās runāt

"Tas bija tukšs un nekas nebija rakstīts pie durvīm", - pauž Šveices vēsturnieks.

Sabiedrība Rail Baltica izmeklēšanas komisija pauž izbrīnu par projekta kvalitāti

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas locekļi ceturtdien sēdē pauda izbrīnu par to, ka auditorkompānija SIA "Ernst&Young Baltic" 2017.gadā "Rail Baltica" ieguvumu un ieņēmumu analīzē izmaksu aplēsēs balstījās uz inženieru sniegto informāciju, nepārbaudot to kvalitāti.

Sabiedrība Rīgas zinātnieki pēta dzīvi Kurzemes Kazdangā (+VIDEO)

Kopiena ir visai sašķelta, kas neļauj tālāk virzīties uz konkrētu mērķi, jo katrs "rušina" savu ceļu.

Lasiet arī