Lielākā daļa no mums ir redzējuši baltas svītras, ko lidmašīnas atstāj aiz sevis debesīs. Šīs svītras, kuras sauc par kondensācijas sliedēm, faktiski ir mākslīgi mākoņi, kas veidojas no lidmašīnu dzinēju izdalītajiem ūdens tvaikiem, raksta IFLScience.
Vēl viena cilvēka radīta mākoņa parādīšanās debesīs var nešķist bīstama, taču jaunā pētījumā noskaidrots, ka attīstoties tehnoloģijām, mainās arī mūsdienu lidmašīnu kondensācijas sliedes. Diemžēl šīs izmaiņas negatīvi ietekmē Zemes klimatu.
Kondensācijas sliedes ir baltas līnijas, kas parādās debesīs aiz lidmašīnām. Tās veidojas, reaktīvajiem dzinējiem sadedzinot degvielu un radot ūdens tvaikus kā degšanas blakusproduktu. Tā kā Zemes mākoņi ir izgatavoti no ūdens tvaikiem, kondensācijas sliedes vizuāli līdzinās mākoņiem, un faktiski tās arī ir mākoņiem līdzīgas. Zinātnieki norāda, ka kondensācijas sliedes visvairāk līdzinās spalvu mākoņiem, kas padara tās bīstamas planētas klimatam.
Saskaņā ar pētījuma vadošo autoru Dr. Edvardu Grīzpērdtu, Karaliskās biedrības biedru no Grantham institūta, dabiskie mākoņi nav bīstami, taču iepriekšējie pētījumi jau ir pierādījuši, ka spalvu mākoņi patiešām ietekmē Zemes klimatu. Tas ir tāpēc, ka tie var aizturēt siltumu, kas izplūst no planētas virsmas — kondensācijas sliedes būtībā dara to pašu, pievienojot lidošanas radītajiem kaitējumiem vēl vienu negatīvu aspektu.
Nav noslēpums, ka lidošana kaitē planētas klimatam, taču lielākā daļa cilvēku neapzinās, ka reaktīvo dzinēju radītās kondensācijas sliedes un oglekļa emisijas kopā izraisa vēl lielāku klimata sasilšanu.
Savā darbā Grīzpērdta komanda atklāja, ka kondensācijas sliedes faktiski saglabājas ilgāk nekā jebkad agrāk. Zinātnieki uzskata, ka tas ir saistīts ar faktu, ka mūsdienās lidmašīnas lido lielākā augstumā. Lidošana 12 kilometru augstumā ir gudrs solis, lai samazinātu pretestību un tādējādi samazinātu emisijas. Taču zinātnieki ir pamanījuši arī blakusparādību – tagad kondensācijas sliedēm ir nepieciešams ilgāks laiks, lai pilnībā izkliedētos.
Pēc Dr. Grīzpērdta domām, viņa un viņa kolēģu darba rezultāti nenozīmē, ka efektīvākas un modernākas lidmašīnas ir slikta lieta. Zinātnieki atzīst, ka jaunās tehnoloģijas var būtiski samazināt lidošanas radītās oglekļa emisijas, taču komanda uzstāj, ka jāņem vērā arī citas problēmas, kas saistītas ar kondensācijas sliedēm.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri