• Alita,
  • Elita,
  • Liesma

Uz Marsa atrasti caurumi: zinātniekiem nav ne jausmas, kur tie ved

Interesanti fakti
VS.LV 07:11, 31.05.2024

Zinātnieki cer, ka caurumi Sarkanās planētas virsmā ir ieejas milzu lavas caurulēs.

Foto: NASA

Uz Marsa virsmas ir atklāts milzu caurums, kas varētu novest līdz pazemes alai. Objekts tika atrasts, izmantojot NASA starpplanētu stacijā (MRO) esošo HiRISE kameru, raksta ScienceAlert.

Caurums atrodas tikai dažu metru attālumā no Arsijas kalna reģiona. Šis reģions ir tūkstošiem kilometru plats vulkānisks līdzenums un ir vidēji par 10 km augstāks nekā pārējais Marss. Vulkāniskā aktivitāte pagātnē ir atstājusi šajā apgabalā vairākas līdzīgas bedres, kas varētu būt ieejas pazemes lavas caurulēs.

Foto: NASA

Vienā no attēliem redzama izcelta sānu siena, kas var liecināt, ka tā ir tikai cilindriska bedre. Fotoattēlā redzamais objekts var būt parasta bedre, nevis ieeja alā vai lavas caurulē. Līdzīgas bedres sastopamas Havaju vulkānos, kur tās parasti nav saistītas ar garām alām vai lavas caurulēm, bet ir iežu sabrukšanas rezultāts, kas notika dziļāk zem virsmas.

Havaju salās šādu krāteru dziļums svārstās no 6 līdz 186 metriem, un to platums svārstās no 8 līdz 1140 metriem. Caurums pie Arsijas kalna sasniedz aptuveni 178 metru dziļumu.

No zinātniskā viedokļa nav iemesla, kāpēc uz Marsa nevarētu veidoties lavas caurules. Pat Marsa zemākajai gravitācijai vajadzētu veicināt lielāku lavas cauruļu veidošanos nekā uz Zemes.

Zinātniekus īpaši intriģē vēl viena bedre pie cita Marsa vulkāna. Zem šī cauruma ir redzams tukšums, taču šī veidojuma raksturu ir ārkārtīgi grūti noteikt. Ja šī patiešām ir lavas caurule, tad tās izmērs varētu būt daudz lielāks nekā vairumam līdzīgu veidojumu uz Zemes.

Marsa lavas caurules joprojām ir noslēpums. Zinātnieki ir atraduši daudz morfoloģisku pierādījumu, kas liecina, ka uz Sarkanās planētas to ir daudz.

Interesanti fakti Uzstādīti četri torņi Latvijas-Baltkrievijas robežas novērošanai Daugavas posmā

Uzlabojot valsts robežas aizsardzību Daugavas posmā pie Latvijas-Baltkrievijas robežas, šobrīd ir uzstādīti četri no sešiem torņiem robežas novērošanai, informēja VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) valdes locekle Jeļena Gavrilova.

Interesanti fakti Eksperts: Platforma «X» atjaunojusi komunistu tradīcijas ASV politikā

Platforma "X" jeb tviteris ir atjaunojis komunistu tradīcijas ASV politikā, tādu viedokli aģentūrai LETA pauda Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) pētnieks, Latvijas Transatlantiskās organizācijas valdes loceklis Sandis Šrāders.

Interesanti fakti Siliņa saņēmusi Ukrainas valsts ordenu

\Uzturoties vizītē Ukrainā, Latvijas Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) saņēmusi Ukrainas valsts apbalvojumu - Kņazienes Olgas I šķiras ordeni, kuru premjerei pasniedza Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis, informēja Ministru kabineta preses sekretāre Santa Jirgensone.

Interesanti fakti Latvietis izstrādājis datorspēli, kas mudina staigāt (+VIDEO)

Darbības, piemēram, cirst kokus, ir iespējams uzstādīt pirms došanās pastaigā.

Ekonomika Latvijas uzņēmēji mācās izmantot kosmosa datus (+VIDEO)

Rīgas dome aicina izstrādāt digitālus risinājumus viedās pilsētas koncepcijas attīstīšanai.

Interesanti fakti Pirmā nolaišanās uz komētas: kādus noslēpumus atklāja zinātnieki (+FOTO)

Pirms 10 gadiem kosmosa kuģis "Rosetta" pirmo reizi vēsturē iegāja komētas orbītā un no tās virsmas palaida nosēšanās aparātu.

Interesanti fakti NASA atliek astronautu došanos uz SKS

ASV Nacionālā aeronautikas un kosmosa pārvalde (NASA) otrdien atlikusi plānoto astronautu došanos uz Starptautisko kosmosa staciju (SKS), jo vēl nav atrisinātas problēmas ar kompānijas "Boeing" kosmosa kuģi "Starliner".

Interesanti fakti 16 Saules uzliesmojumi: Kad gaidāma ģeomagnētiskā vētra?

NASA kosmosa kuģis ir pieredzējis ārkārtēju saules aktivitāti.