Latvijas lietoto transportlīdzekļu tirgū lielākais pieprasījums ir pēc 3-5 gadu veciem auto. Šādi spēkrati, kurus izmantojis tikai viens īpašnieks, krietni paaugstina to pievilcību un vērtību pircēju acīs. Savukārt fakts, ka sākuma pirkuma vērtība ir krietni kritusi, uzrunā taupīgākus autovadītājus. Tostarp, daudziem šādiem auto ir spēkā ražotāja garantija, tiem ir pašas jaunākās tehnoloģijas, stilīgs dizains un komforts.
Lai arī daļa cilvēku uzskata, ka jaunāka auto pirkums tos pasargās no nobraukuma krāpniecības, auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" veiktajā pētījumā atklāts, ka daudziem auto Latvijā vecumā līdz pieciem gadiem ir viltots nobraukums.
Viena īpašnieka izmantots auto nav pasargāts no krāpniecības
Daļa pircēju labprātāk iegādātos auto, kas pabijis tikai viena īpašnieka rokās. Taču 10,4% automašīnu vecumā līdz 5 gadiem, kuras pārbaudījis "carVertical", tika veiktas manipulācijas ar nobraukumu. Tādēļ autobraucējiem jāuzmanās, pērkot lietotu transportlīdzekli.
Lielāka iespēja iegūt auto ar mainītiem odometra datiem ir gadījumos, ja transportlīdzeklis ir ievests no ārzemēm. Automašīnai, kas tiek vesta pāri robežām, odometru dati bieži vien tiek pazaudēti. Ņemot vērā, ka valstis parasti nedalās ar transportlīdzekļu pirkšanas-pārdošanas darījumu informāciju, krāpnieki var viltot odometra rādījumu bez raizēm, ka varētu tikt pieķerti.
Šādu krāpniecības veidu pamatā praktizē noziedznieki, kas specializējas lietotu automašīnu importā, lai tos pēc tam ar peļņu pārdotu. Taču arī privātpersonas var krist kārdinājumā pievērsties šīm pretlikumīgajām darbībām.
"Daži jaunu auto pircēji piekrīt nepārsniegt konkrētu nobraukumu, lai iegūtu labākus līzinga nosacījumus, vai arī samazinātu ikmēneša maksājumu. Taču krāpnieciski noskaņoti autobraucēji šādas vienošanās mēdz ignorēt un tā vietā odometra rādījumu samazina, lai netiktu pārkāpta parakstītā vienošanās," stāsta Mats Buzelis (Matas Buzelis), "carVertical" auto nozares eksperts.
Latvijā visvairāk "attin" Opel markas modeļus
Viena īpašnieka rokās esošu Opel markas automašīnas Latvijā ir visvairāk ar "attītu" nobraukumu - 22,8% Opel markas modeļu, kas ir līdz 5 gadus veci, ir ar manipulētu nobraukuma rādījumu. Mercedes-Benz (17%), Renault (17%), Lexus (16,7%) un Nissan (13,1%) daudz gan neatpaliek.
Meklējot lietotu mašīnu, autovadītāji dod priekšroku transportlīdzekļiem ar zemāku nobraukumu. Pēc uzņēmuma "carVertical" datiem vidējam Latvijas auto odometrā pēc viena gada lietošanas nolasāmi 43 272 km. Pēc trim lietošanas gadiem odometrā vidēji redzami 100 604 km, bet pēc pieciem gadiem - 141 285 km. Šie dati izskaidro, kāpēc daži garnadži var krist kārdinājumā izmainīt transportlīdzekļa nobraukumu un palielināt tā vērtību.
"Automašīnai visbiežāk lielāko nobraukuma pieaugumu var novērot pirmajā gadā pēc pirkšanas. Jauni transportlīdzekļi ir labāk piemēroti garākiem braucieniem, jo ražotāja garantija nodrošina, ka jebkura problēma, kas radusies ceļu satiksmē, tiks atrisināta," paskaidro M. Buzelis.
Samazināts nobraukums noved pie strauja vērtības krituma
Lai arī autobraucēji labprātāk iegādātos spēkratu, kuru ir izmantojis tikai viens īpašnieks, tas nenovērš risku iegūt auto ar "attītu" nobraukumu vai slēptiem defektiem. Nozares eksperti iesaka pircējiem nesteigties ar pirkumu un kārtīgi izpētīt noskatīto transportlīdzekli.
Izpētes laikā tiek izvērtēta automašīnas vēsture, veikts testa brauciens un transportlīdzeklis tiek aizvests uz autorizētu autoservisu, lai veiktu tehniskā stāvokļa novērtēšanu. Šie soļi būtu jāveic neatkarīgi no automašīnas vecuma vai nobraukuma.
Tiek lēsts, ka transportlīdzeklis ar viltotu odometru pircējam var izmaksāt līdz pat 25% dārgāk. Taču brīdī, kad "nāk gaismā" krāpnieciskā pagātne, spēkrata tirgus vērtība būtiski samazinās. Tādēļ jaunais īpašnieks ne tikai samaksā vairāk pirkuma brīdī, bet arī vēlāk, pārdodot automašīnu, atgūtu mazāk naudas. Tostarp mainīts nobraukums var sarežģīt auto apkopes plānošanu.
Kad auto ir vien dažus gadus vecs, vienas ceturtās daļas vērtības zudums var novest pie ievērojami daudz pazaudētas naudas.