"Rimi Latvia" sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite pastāstīja, ka Jāņi tradicionāli ir laiks, kad "Rimi" pircēji dod priekšroku vietējiem produktiem, tai pat laikā izmēģinot arī ko jaunu svētku galdam.
Tradicionāli aktīvākā gatavošanās svētkiem notiek pāris dienas pirms Līgo vakara, taču jau šobrīd līdz ar vasarīgo laiku pieaug pieprasījums pēc dažādām precēm atpūtai un svētku svinēšanai, sacīja Bite.
Viņa uzskaitīja, ka pirmsjāņu nedēļā, salīdzinot ar pagājušā gada pirmssvētku periodu, par 35% audzis pieprasījums pēc dārza un grila precēm, par 23% palielinājies sulu pārdošanas apjoms, par 21% - limonāžu un ūdens pārdošana, par 18% pieprasītāki kļuvuši saldējumi.
Sieru pārdošanas apjoms laikā ap Līgo svētkiem ierasti audzis par aptuveni 25%, un līdz ar pirmajām siltajām nedēļām "Rimi" novērots arī alus pieprasījuma kāpums.
Bite arī norādīja, ka pastāvīgi vērojama pieaugoša interese par bezalkoholiskajiem dzērieniem - ja salīdzina maiju un jūniju ar tādu pašu laika posmu pagājušajā gadā, pieprasījums pēc bezalkoholiskā alus audzis par 13%.
"Rimi" pārstāve pieļāva, ka šāda tendence saistīta ar veselīga un aktīva dzīvesveida popularitātes palielināšanos. Turklāt arī vairāki Latvijas populārākie alus ražotāji ir radījuši savas bezalkoholiskā alus versijas, kas ir pieejamas no š;us vasaras.
Tāpat Bite minēja, ka pieaug pieprasījums piknika produktu kategorijā - par 10% audzis pieprasījums gan pēc griliem un grila piederumiem, sezonālajā cepamdesiņu kategorijā vērojams pieprasījuma kāpums par 50% salīdzinājumā ar šo pašu laiku pērn, savukārt no cepamgaļām šogad topā ir vistas gaļas (kāpums par 15%).
"Redzama tendence, ka daudzi pircēji izvēlas svaigu gaļu, ko marinē paši, jo tā ir iespēja ietaupīt," atzīmēja Bite.
Tāpat viņa uzskaitīja, ka svētku laikā tradicionāli palielinās interese arī par konditorejas izstrādājumiem, īpaši pīrādziņiem, raušiem un sāļajiem kliņģeriem - vidēji par 10% no ikdienas tirdzniecības, kā arī pieaug pieprasījums pēc siera salātiem, kas pirmssvētku laikā pārsvarā tiek iegādāti 400 gramu fasējumā.
"Lidl Latvija" pārstāvis Ingars Rudzītis norādīja, ka patlaban vēl grūti aplēst pārdošanas apmērus svētku periodā, taču kompānijā cer uz labiem apgrozījuma rādītājiem, jo Jāņos tiek solīts labs laiks.
"Jau iepriekšējā karstā nedēļas nogale labi demonstrēja pārdošanas apjomu pieaugumu tieši vasaras piknika produktiem - alum, gaļai, dārzeņiem, arbūziem, kefīram un saldējumiem," skaidroja Rudzītis.
Tāpat "Lidl" paredz, ka pārdotāko produktu topā Jāņos būs alus, dažādi gāzētie dzērieni un dzeramais ūdens, svaiga un marinēta gaļa, dažādi dārzeņi salātiem un aukstajām zupām, augļi, kā arī arbūzi.
Veikalu tīkla "top!" valdes locekle un mārketinga direktore Ilze Priedīte norādīja, ka "top!" veikalos pircēji gadu no gada Jāņos izvēlas tradicionālus produktus - dažādus sierus (galvenokārt priekšroku dodot klasiskajam sieram ar ķimenēm), alu (iecienītākais ir gaišais alus stikla pudelēs), bezalkoholiskos dzērienus, dažāda veida cepamgaļas. Vairāk tiek pirkti sezonas augļi, īpaši arbūzi, vietējie dārzeņi, dažādas mērces, čipsi un citas uzkodas. Karstā laika dēļ pastiprināti tiek pirkts arī ūdens, saldējums un ledus.
Tāpat novērots, ka pircēji iegādājas grila preces - ogles, degšķidrumu, restes - un odu aizsardzības līdzekļus, dūmu sveces, mantas ūdens atrakcijām, kas ikdienā tiek iegādātas retāk.
Priedīte arī sacīja, ka veikali "top!" galvenokārt atrodas reģionos un, iestājoties vasaras siltajam laikam, arī veikalu apmeklējums un apgrozījums pieaug. Šogad tirdzniecības tīklā novērots, ka atvaļinājumu laiks ir sācies jau pirmssvētku nedēļā, un sezonas produktu realizācija veikalu tīklā "top!" pieaugusi par 5%, salīdzinot ar pērno gadu.
Taujāta par Jāņu siera tirdzniecību, Priedīte skaidroja, ka laika gaitā tendences Jāņu siera ražošanā ir mainījušās - aizvien mazāk vietējo ražotāju piedāvā Jāņu sieru, jo tas aktuāls ir tikai šajos svētkos. "Bet pozitīvi, ka Jāņu brīvdienās vismaz apjoms gadu no gada bijis līdzvērtīgs," sacīja Priedīte.
Viņa arī norādīja, ka, lai gan visvairāk pieprasītais vēl aizvien ir klasiskais Jāņu siers ar ķimenēm, pagājušā gada tendence rāda, ka populāras bija Jāņu siers šķēlēs, kas bija kā ērta alternatīva klasiskajam siera ritulim, ņemot vērā, ka pasākumi bieži vien notiek brīvā dabā. Tāpat pircēji uz Jāņiem labprāt iegādājas arī kūpināto sieru un uzkodu sierus ar sēkliņām, riekstiem, ogām.
Jāņos tradicionāli pieaug arī alus noiets. Īpaši populāri veikalu tīklā "top!" kļuvuši amatali jeb "craft" alus no vietējām alus darītavām, kā arī tirgu sācis iekarot bezalkoholiskais alus.
"Tendence rāda, ka pircēji šobrīd izvēlas vairāk kvalitatīvāku un dārgāku alu stikla pudelēs," atklāja Priedīte, uzskaitot, ka to apliecina arī realizācijas apjomi gabalos salīdzinot ar iepriekšējo gadu.
Veikalu tīklā "top!" alum, kas pildīts stikla pudelēs, apjoma pieaugums patlaban ir par 21%, alum, kas pildīts PET pudelēs, - par 25%, alum, kas pildīts skārdenēs, - par 11%. Vienlaikus vislielākais pieprasījuma pieaugums "top!" veikalos ir tieši bezalkoholiskajam alum, apjomam šogad pieaugot par 65%.
Tāpat viņa atzīmēja, ka salīdzinoši nemainīga vairāku gadu griezumā ir tendence, ka cilvēki priekšroku dod gaišajam alum. To iegādājas lielākais vairākums pircēju, bet tālāk noteicošā ir cena - visvairāk pieprasīti ir labākās cenas piedāvājumi.
SIA "Elvi Latvija" komercdirektore Laila Vārtukapteine norādīja, ka cilvēku iepirkumu grozs ir lielisks dzīvesveida spogulis, un Jāņu laika dati gadu no gada apliecina, ka šos svētkus sabiedrība svin samērā līdzīgi - cilvēki Jāņos dodas dabā, grilē gaļu, mielojas ar dažādām sāļām uzkodām, stiprinās ar alu un bauda dažādus atvēsinošus bezalkoholiskos dzērienus.
Lai arī lielākiem pirkumi Jāņu svinībām tiks izdarīti 22.jūnija vakarā vai 23.jūnija rīta pusē, pārdošanas "Elvi Latvija" dati jau šobrīd iezīmē dažas tendences, kas ir ļoti līdzīgas pērnajam gadam, sacīja Vārtukapteine.
Kompānijā novērtos, ka cilvēki jau šobrīd sāk veidot alus un dažādu bezalkoholisko dzērienu krājumus, pērk svaigu gaļu, kas visdrīzāk pārtaps marinējumos, pieaug arī cepamdesiņu un grila gaļas pārdošanas apjomi.
Kā norādīja Vārtukapteine, pērn šašliku pārdošanas apjoms Jāņu nedēļā, salīdzinot ar nedēļu pirms tam, trīskāršojās. Aptuveni tikpat pieauga arī pieprasījums pēc grila precēm. Straujākais apgrozījuma kāpums pērn bija sauļošanās kosmētikai, ko pirka pat piecas reizes vairāk, nekā parasti.
"Elvi" apkopotā informācija liecina, ka arī šobrīd audzis pieprasījums gan pēc sauļošanās kosmētikas, gan dažādiem pretodu līdzekļiem un citas brīvā dabā nepieciešamas kosmētikas.
Vienlaikus Vārtukapteine atzina, ka, lai arī Jāņu siers arvien ieņem stabilu vietu svētku galdā, tas vairs ne tuvu nav populārākais vasaras saulgriežu ēdiens. Tā vietā arī Jāņos arvien vairāk tiek pirkti dažādi citi sieri, tostarp eksotiskāku veidu ārvalstu siera produkti.
Taujāta par Jāņu siera cenām, Vārtukapteine minēja, ka sieru cenas karam zīmolam atšķiras un ir atkarīgas no ražotāju izvēlētās cenu veidošanas stratēģijas, tomēr, salīdzinot ar pērno gadu, siera cenas kopumā ir nedaudz sarukušas.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri