Esošā atbalsta programma, kas tiek finansēta no Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII), elektroauto un ārēji lādējamo hibrīdauto iegādei, tuvojas noslēgumam, aģentūru LETA informēja Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM).
Programma paredz, ka tā ir spēkā līdz 2025.gada 31.decembrim vai līdz brīdim, kad beidzas pieejamais finansējums. Finansējuma atlikums tuvāko nedēļu laikā tiks pilnībā izmantots, par ko liecina iepriekšējo mēnešu aktivitāte un līdzšinējie finansējuma izlietojuma apmēri.
KEM norāda, ka papildu finansējums šai programmai netiks piešķirts, tomēr patlaban tiek strādāts pie jaunas iniciatīvas elektroauto izmantošanas veicināšanai, kuru plānots ieviest 2026.gadā.
Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (ZZS) norāda, ka programma parādījusi sabiedrības gatavību pāriet uz ilgtspējīgu mobilitāti, kuras pamatā izmanto Latvijā ražotu enerģiju, piemēram, izmantojot saules paneļu saražoto elektroenerģiju.
Kopumā ar valsts atbalstu vairāk nekā 5600 mājsaimniecību iegādājušās videi draudzīgus automobiļus.
No kopējā Latvijā reģistrēto elektroauto skaita ap 37% elektroauto ir iegādāti ar valsts atbalstu EKII programmā. Atbalsta apmēri programmā ir dažādi, sākot no 3350 eiro līdz 9000 eiro.
Kopš EKII atbalsta programmas apstiprināšanas 2022.gadā KEM, reaģējot uz augsto iedzīvotāju interesi, ir palielinājusi kopējo finansējumu trīs reizes, sniedzot kopumā 30 miljonus eiro. Tostarp 2024.gada jūlijā piešķirti papildu pieci miljoni eiro, 2024.gada beigās piešķirti papildu četri miljoni eiro, bet 2025.gada aprīļa beigās - vēl 11 miljoni eiro.
KEM norāda, ka līdz 2025.gada 11.augustam apgūti 27,7 miljoni eiro no programmā pieejamā finansējuma.
Ministrijā akcentē, ka tiks pārskatīti elektroauto iegādes atbalsta nosacījumi, ņemot vērā tirgus izmaiņas, finanšu ilgtspēju, kā arī oglekļa dioksīda emisiju samazinājuma efektivitāti, lai 2026.gadā nodrošinātu jaunas atbalsta programmas izstrādi, piemēram, Sociālā klimata fonda ietvaros.
Jaunās atbalsta programmas izstrāde notiks sadarbībā ar nozares pārstāvjiem, lai sniegtais atbalsts būtu efektīvāks un atbilstu ilgtspējīgas mobilitātes mērķiem Latvijā.