OCTA cenas aprēķinā vēlas izmantot pārkāpumus, kas fiksēti ar radariem

Ekonomika
LETA 12:34, 02.10.2024 0

Apdrošinātāji vēlas sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) cenas aprēķinā izmantot informāciju par pārkāpumiem, kas fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, tostarp fotoradariem.

 
Foto: LETA

Šo Satiksmes ministrijas iesniegto priekšlikumu grozījumiem OCTA likumā šodien vērtēja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija, un to atbalsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

Deputātiem tika skaidrots, ka arvien vairāk satiksmes drošības kontrolē tiek izmantoti dažādi tehniskie līdzekļi. Šādos gadījumos par fiksētiem pārkāpumiem autovadītājam netiek piemēroti soda uzskaites punkti. Līdz ar to apdrošinātāji, lemjot par OCTA prēmijas apmēru, nevar šo informāciju iegūt un izmantot.

Pret šādu priekšlikumu iebilda Tieslietu ministrija, norādot, ka sodu par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, apmaksā automašīnas īpašnieks, un ne vienmēr tas ir arī pārkāpumu izdarījušais autovadītājs. Turklāt, ne visi pārkāpumi, kas tiek fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, attiecoties uz ceļu satiksmes drošību. Tāpat šis priekšlikums esot jāizvērtē no datu aizsardzības viedokļa.

Komisijas sēdē tika norādīts, ka šis priekšlikums esot nopietni jāizdiskutē gan ar Datu valsts inspekciju, gan citām iesaistītajām pusēm. Līdz ar to priekšlikuma virzītājiem tika ieteikts to ierosināt nākamajā likuma atvēršanas reizē.

Kopumā komisija atbalstīja likumprojekta virzīšanu skatīšanai otrajā lasījumā un noteica, ka priekšlikumu iesniegšana trešajam lasījuma tiks paredzēta divas nedēļas.

Saeimas izskatāmie grozījumi OCTA likumā paredz, ka zaudējumu atlīdzību limiti pieaugs līdz 6,45 miljoniem eiro par katru negadījumu neatkarīgi no cietušo skaita vai 1,3 miljoniem eiro par katru cietušo personu.

Finanšu ministrijā (FM) norāda, ka 2023.gada decembrī stājās spēkā Eiropas Komisijas (EK) direktīva, kas paredz palielināt zaudējumu atlīdzību limitus visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs.

Tāpat palielināsies arī zaudējumu atlīdzību limiti par kaitējumu īpašumam, kas būs 1,3 miljoni eiro par katru negadījumu, neatkarīgi no cietušo personu skaita.

FM akcentē, ka ar EK direktīvu tika noteiktas četras jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi veikt mērķtiecīgus grozījumus, proti, kompensācija negadījumos cietušajām personām attiecīgā apdrošinātāja maksātnespējas gadījumā, minimālās obligātā apdrošināšanas seguma summas, dalībvalstu veiktas transportlīdzekļu apdrošināšanas pārbaudes un ziņojumu par apdrošinājuma ņēmēju prasījumu vēstures izmantošana no jaunas apdrošināšanas sabiedrības puses.

Likumprojekta anotācijā minēts, ka, lai visā ES nodrošinātu cietušo personu vienlīdzīgu minimālo aizsardzību, minētās minimālās summas būtu jāsaskaņo un būtu jāievieš vienota pārskatīšanas klauzula, kā kritēriju izmantojot "Eurostat" publicēto saskaņoto patēriņa cenu indeksu, kā arī procesuāli noteikumi, kas reglamentē šādu pārskatīšanu un nosaka vienotu grafiku.

Vienlaikus noteikts, ka izziņa par apdrošināšanas vēsturi ir LTAB izsniegta izziņa par apdrošināšanas atlīdzības prasījumiem saistībā ar transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja obligāto civiltiesisko atbildību par trešajai personai nodarītajiem zaudējumiem attiecībā uz vienu vai vairākiem transportlīdzekļiem, uz kuriem attiecās apdrošināšanas līgums pēdējo piecu gadu laikā, vai par to, ka šādi apdrošināšanas atlīdzības prasījumi nav bijuši.

Papildus minētajām četrām jomām tika noskaidrotas arī citas jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi pieņemt mērķtiecīgus grozījumus, tostarp, nosūtītie transportlīdzekļi, negadījumi, kuros ir iesaistītas transportlīdzekļa vilktas piekabes, neatkarīgi mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas rīki un informācijas centri un informācija cietušajām personām.

Noteikts, ka gadījumā, ja zaudējumi nodarīti ar transportlīdzekļu sastāvu - vilcēju vai citu velkošo transportlīdzekli savienojumā ar piekabi vai ar citu cietajā sakabē vilktu transportlīdzekli, - un nav iespējams identificēt vilcēju vai citu velkošo transportlīdzekli, bet ir iespējams identificēt piekabi, apdrošināšanas atlīdzību trešajai personai izmaksās apdrošinātājs, kas apdrošinājis piekabes īpašnieka civiltiesisko atbildību.

Vienlaikus FM izstrādātais likumprojekts paredz vairākus ar direktīvas pārņemšanu tieši nesaistītus grozījumus OCTA likumā.

Tostarp noteikts, ka apdrošināšanas līgums stājas spēkā līgumā noteiktajā laikā, bet ne agrāk par tā noslēgšanas brīdi un ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc tā noslēgšanas.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika «Rīgas siltuma» padome no amata atbrīvo uzņēmuma valdes priekšsēdētāju

AS "Rīgas Siltums" padome izteikusi neuzticību valdes priekšsēdētājam Ilvaram Pētersonam par proaktīvas rīcības trūkumu tarifa sagatavošanas un apstiprināšanas procesa gaitā, aģentūru LETA informēja uzņēmuma Stratēģiskās komunikācijas daļas vadītājs Ivo Valdovskis.

Ekonomika Švinka: Nākamgad biržā pārdos 25% «Latvijas autoceļu uzturētāja»

Nākamgad tirdzniecībai biržā plānots virzīt 25% VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs" (LAU) akciju, intervijā aģentūrai LETA sacīja satiksmes ministrs Atis Švinka (P).

Ekonomika Ekonomists: Apstrādes rūpniecība gada otrajā pusē varētu augt par 6%

Apstrādes rūpniecība otrajā pusgadā varētu augt par 6%, lēš "Luminor Bank" galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš, komentējot trešdien publiskotos datus par rūpniecības produkcijas izlaidi septiņos mēnešos.

Ekonomika Trešdaļa latviešu ceļojumu plānošanai izmanto mākslīgo intelektu (+VIDEO)

Tas skaidri parāda, ka patērētāji sagaida ātru, vienkāršu un personalizētu pieredzi.

Lasiet arī

Sabiedrība Kurš visbiežāk pērk OCTA polises skrejriteņiem?

Tūlīt stāsies spēkā jaunās prasības.

Kriminālziņas Visbiežāk negadījumi ar spēkratu bez derīgas OCTA notiek Latgalē

Pērn samazinājies ceļu satiksmes negadījumu skaits, kas izraisīti ar neapdrošinātu transportlīdzekli, bet visbiežāk avārijas ar spēkratu bez derīgas OCTA tiek izraisīti Latgalē, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika.

Sabiedrība Saeima atliek prasību iegādāties OCTA polisi visiem transportlīdzekļiem

Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz uz deviņiem mēnešiem atlikt obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanu visiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti, tostarp arī tiem, kas satiksmē piedalās sezonāli, stāšanos spēkā.

Sabiedrība Saeima atlikts OCTA likuma grozījumu stāšanos spēkā

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputāti otrdien vienojās uz deviņiem mēnešiem atlikt Valsts prezidenta jau izsludināto grozījumu Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanu visiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti, tostarp arī tiem, kas satiksmē piedalās sezonāli, stāšanos spēkā.