• Valentīns
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


airBaltic tuvojas finansiālam sabrukumam? Eksperta viedoklis

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
VS.LV 18:47, 15.08.2024


Jau vēstīts, ka "airBaltic" šogad pirmajā pusgadā strādāja ar 88,8 miljonu eiro zaudējumiem pretstatā peļņai attiecīgajā periodā gadu iepriekš.



Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" finansiāli tuvojas sabrukumam un Latvijas valdībai būs jāpieņem lēmumi par turpmāko rīcību, Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR paziņojis igauņu aviācijas eksperts Tomass Petersons.

Petersona vērtējumā "airBaltic" ir diezgan vecmodīgs nacionālās lidsabiedrības modelis, kam nepieciešamas lielas investīcijas, tādēļ tuvākajā laikā nav gaidāms, ka lidsabiedrība nesīs peļņu.

Eksperts Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR norādīja, ka, viņaprāt, "airBaltic" biznesa modelis nav pareizs, jo tāda izmēra lidsabiedrībai nacionālās aviokompānijas biznesa modelis neatmaksājas. Viņš to salīdzināja ar agrākās Igaunijas nacionālās aviokompānijas "Estonian Air" mēģinājumiem paplašināties, kas prasa daudz laika un investīciju.

Igaunijas iepriekšējās nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga, tādēļ 2015.gadā tika izveidota "Nordic Aviation Group", kas arī atrodas sarežģītā finansiālā situācijā un valsts meklē iespējas to privatizēt.

"Pamatā tas nav peļņu nesošs projekts, taču Latvijas pusei ir tāds pats arguments, kāds varēja būt Igaunijai - bez [nacionālās lidsabiedrības] aizlidot no šī pasaules nostūra nebūs iespējams" klāsta Petersons.

Tajā pašā laikā, eksperta skatījumā, "airBaltic" finansiāli ir sliktā stāvoklī, ko apliecina tās ņemtais aizdevums par 14,5%.

"Tas pamatā parāda, ka no finansiālā viedokļa tā ir tikai piramīdas shēma, un kādā brīdī tai vienkārši ir jāsabrūk," uzskata Petersons, kurš savulaik ir vadījis gan nu jau likvidēto "Estonian Air", gan Igaunijas Civilās aviācijas administrāciju.

Petersons iesaka mainīt "airBaltic" biznesa modeli. Viņš norāda, ka kopumā neatbalsta valsts uzņēmumu pastāvēšanu, tomēr aviācijas nozarē, ja vēlas nodrošināt biežus savienojumus ar Eiropu, ir nepieciešama valsts līdzdalība. "Taču šajā formā es ieteiktu ["airBaltic"] slēgt, lai gan patiesībā no tā iegūst arī Igaunijas pasažieri," domā eksperts, vienlaikus atzīstot, ka "airBaltic" komerciāli ir sarežģīta struktūra, kuru būtu grūti likvidēt.

Savukārt aviācijas eksperts Svens Kukemelks uzsver, ka "airBaltic", neskatoties uz zaudējumiem, ir Latvijas valstij izdevīgs uzņēmums, jo lidsabiedrības pievienotā vērtība tūrismā un nodrošināto darbavietu ziņā daudzkārt pārsniedz kompānijas finansiālos zaudējumus.

Tikmēr bijušais Igaunijas lidsabiedrību "Estonian Air" un "Nordica" vadītājs Jans Palmers paudis pārliecību, ka "airBaltic" veiksmes potenciāls nav zudis un pirmā pusgada lielie zaudējumi ir daļēji saistāmi arī ar ārējiem faktoriem, piemēram, lidmašīnu dzinēju piegāžu problēmām, atkopšanos no pandēmijas un karu Ukrainā.

"Kā aviokompānija viņi ir paveikuši labu darbu, taču to ir ietekmējuši šie ārējie faktori. Ja jums ir daudz lidmašīnu, kuras nevar lidot dzinēja problēmu dēļ, viena lieta ir remonta izmaksas, ko var segt apdrošināšana, taču ieņēmumu zaudēšana radītu lielas problēmas jebkurai aviokompānijai," atzīst Palmers.

Tomēr, pēc Palmera domām, Latvijas valdībai joprojām var šķist izdevīgi pārvaldīt nacionālo aviokompāniju. Tam no valdības viedokļa varētu būt jēga, ja tā nestu labumu uzņēmējdarbībai un tūrismam.

Jau vēstīts, ka "airBaltic" šogad pirmajā pusgadā strādāja ar 88,8 miljonu eiro zaudējumiem pretstatā peļņai attiecīgajā periodā gadu iepriekš.

Savukārt "airBaltic" apgrozījums 2024.gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājies par 16,5% un bija 339,3 miljoni eiro.

Kompānijas prezidents un izpilddirektors Martins Gauss informēja, ka "airBaltic" salīdzināmie ieņēmumi pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas jeb EBITDAR šogad pirmajā pusgadā bija 76,5 miljoni eiro, kas ir par aptuveni 39,2% vairāk nekā pērn pirmajā pusgadā. Savukārt vidējais vietu piepildījums ir pieaudzis no 74,5% līdz 76,9%.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika LIAA mācīs topošos Latvijas uzņēmējus (+VIDEO)

Programma sniedz padziļinātu ieskatu zinātnes atklājumu pārveidē reālos tirgus produktos vai pakalpojumos.

Ekonomika Eksperts: ekskursiju tūrisms Latvijā kļūst arvien populārāk (+VIDEO)

"Esam gandarīti, ka neskatoties uz dažādām pandēmijas radītajām problēmām, spējām grūto laiku izturēt".

Ekonomika Iegādei pieejamo dzīvokļu skaits samazinājies par vairāk nekā 33%

Iegādei pieejamo dzīvokļu skaits Rīgā janvārī salīdzinājumā ar decembri samazinājies par vairāk nekā 33% un veidoja 3280 mājokļu, informē nekustamo īpašumu kompānija "Latio".

Ekonomika Ryanair atceltie reisi no Tallinas varētu pozitīvi ietekmēt Rīgas lidostu

Īrijas zemo cenu lidsabiedrības "Ryanair" paziņojums par reisu atcelšanu no Tallinas vasaras lidojumu sezonā drīzāk pozitīvi ietekmēs Rīgas lidostu, sacīja Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Zigmārs Vestfāls.

Lasiet arī

Ekonomika Ekonomists: airBaltic vērtējums darījumā ar Lufthansa neiepriecina

Darījumā, ar kuru Vācijas aviokompāniju grupa "Lufthansa Group" kļūst par Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" stratēģisko investoru, ietvertais "airBaltic" vērtējums neiepriecina, tomēr jāņem vērā tā netiešā pozitīvā ietekme uz ekonomiku, norādīja "Luminor Bank" ekonomists Pēteris Strautiņš.

Ekonomika «airBaltic» plāno iznomāt līdz piecām lidmašīnām Urugvajas aviokompānijai

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" plāno nākamajā ziemas sezonā iznomāt līdz piecām lidmašīnām ar apkalpi Urugvajas aviokompānijai "SUA Líneas Aéreas" (SUA), aģentūrai LETA pavēstīja "airBaltic" pārstāvji.

Sabiedrība Akcionāru sapulcē pieņem zināšanai padomes atkāpšanos

Kā iepriekš ziņots, Satiksmes ministrija ir uzsākusi jaunas airBaltic padomes atlases procesu.

Sabiedrība airBaltic padomes nomaiņa neietekmēs tālākās darbības investora piesaistē

Patlaban nav iespējams pateikt, vai valstij būtu jāinvestē airBaltic kapitālā.