• Gunvaldis,
  • Gunvaris,
  • Sandra,
  • Sondra
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


airBaltic tuvojas finansiālam sabrukumam? Eksperta viedoklis

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
VS.LV 18:47, 15.08.2024


Jau vēstīts, ka "airBaltic" šogad pirmajā pusgadā strādāja ar 88,8 miljonu eiro zaudējumiem pretstatā peļņai attiecīgajā periodā gadu iepriekš.



Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" finansiāli tuvojas sabrukumam un Latvijas valdībai būs jāpieņem lēmumi par turpmāko rīcību, Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR paziņojis igauņu aviācijas eksperts Tomass Petersons.

Petersona vērtējumā "airBaltic" ir diezgan vecmodīgs nacionālās lidsabiedrības modelis, kam nepieciešamas lielas investīcijas, tādēļ tuvākajā laikā nav gaidāms, ka lidsabiedrība nesīs peļņu.

Eksperts Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR norādīja, ka, viņaprāt, "airBaltic" biznesa modelis nav pareizs, jo tāda izmēra lidsabiedrībai nacionālās aviokompānijas biznesa modelis neatmaksājas. Viņš to salīdzināja ar agrākās Igaunijas nacionālās aviokompānijas "Estonian Air" mēģinājumiem paplašināties, kas prasa daudz laika un investīciju.

Igaunijas iepriekšējās nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga, tādēļ 2015.gadā tika izveidota "Nordic Aviation Group", kas arī atrodas sarežģītā finansiālā situācijā un valsts meklē iespējas to privatizēt.

"Pamatā tas nav peļņu nesošs projekts, taču Latvijas pusei ir tāds pats arguments, kāds varēja būt Igaunijai - bez [nacionālās lidsabiedrības] aizlidot no šī pasaules nostūra nebūs iespējams" klāsta Petersons.

Tajā pašā laikā, eksperta skatījumā, "airBaltic" finansiāli ir sliktā stāvoklī, ko apliecina tās ņemtais aizdevums par 14,5%.

"Tas pamatā parāda, ka no finansiālā viedokļa tā ir tikai piramīdas shēma, un kādā brīdī tai vienkārši ir jāsabrūk," uzskata Petersons, kurš savulaik ir vadījis gan nu jau likvidēto "Estonian Air", gan Igaunijas Civilās aviācijas administrāciju.

Petersons iesaka mainīt "airBaltic" biznesa modeli. Viņš norāda, ka kopumā neatbalsta valsts uzņēmumu pastāvēšanu, tomēr aviācijas nozarē, ja vēlas nodrošināt biežus savienojumus ar Eiropu, ir nepieciešama valsts līdzdalība. "Taču šajā formā es ieteiktu ["airBaltic"] slēgt, lai gan patiesībā no tā iegūst arī Igaunijas pasažieri," domā eksperts, vienlaikus atzīstot, ka "airBaltic" komerciāli ir sarežģīta struktūra, kuru būtu grūti likvidēt.

Savukārt aviācijas eksperts Svens Kukemelks uzsver, ka "airBaltic", neskatoties uz zaudējumiem, ir Latvijas valstij izdevīgs uzņēmums, jo lidsabiedrības pievienotā vērtība tūrismā un nodrošināto darbavietu ziņā daudzkārt pārsniedz kompānijas finansiālos zaudējumus.

Tikmēr bijušais Igaunijas lidsabiedrību "Estonian Air" un "Nordica" vadītājs Jans Palmers paudis pārliecību, ka "airBaltic" veiksmes potenciāls nav zudis un pirmā pusgada lielie zaudējumi ir daļēji saistāmi arī ar ārējiem faktoriem, piemēram, lidmašīnu dzinēju piegāžu problēmām, atkopšanos no pandēmijas un karu Ukrainā.

"Kā aviokompānija viņi ir paveikuši labu darbu, taču to ir ietekmējuši šie ārējie faktori. Ja jums ir daudz lidmašīnu, kuras nevar lidot dzinēja problēmu dēļ, viena lieta ir remonta izmaksas, ko var segt apdrošināšana, taču ieņēmumu zaudēšana radītu lielas problēmas jebkurai aviokompānijai," atzīst Palmers.

Tomēr, pēc Palmera domām, Latvijas valdībai joprojām var šķist izdevīgi pārvaldīt nacionālo aviokompāniju. Tam no valdības viedokļa varētu būt jēga, ja tā nestu labumu uzņēmējdarbībai un tūrismam.

Jau vēstīts, ka "airBaltic" šogad pirmajā pusgadā strādāja ar 88,8 miljonu eiro zaudējumiem pretstatā peļņai attiecīgajā periodā gadu iepriekš.

Savukārt "airBaltic" apgrozījums 2024.gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājies par 16,5% un bija 339,3 miljoni eiro.

Kompānijas prezidents un izpilddirektors Martins Gauss informēja, ka "airBaltic" salīdzināmie ieņēmumi pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas jeb EBITDAR šogad pirmajā pusgadā bija 76,5 miljoni eiro, kas ir par aptuveni 39,2% vairāk nekā pērn pirmajā pusgadā. Savukārt vidējais vietu piepildījums ir pieaudzis no 74,5% līdz 76,9%.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Līdz gada beigām Latvijas uzņēmumi bieži vien sāk restrukturizāciju (+VIDEO)

Tikai 6% finanšu vajadzības risinātas ar jauna kapitāla iemaksu no uzņēmumu dalībniekiem.

Ekonomika Dzīvokļu piedāvājums Rīgā augustā samazinājās

Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, augustā dzīvokļu pārdošanas piedāvājums Rīgā kopumā un arī lielākajos mikrorajonos samazinājās par 4%, teikts nekustamo īpašumu kompānijas "Arco Real Estate" jaunākajā sērijveida dzīvokļu tirgus pārskatā.

Ekonomika Vidzemes dienvidos uzbūvēts lielākais saules paneļu parks (+VIDEO)

Kokneses SES ar uzstādīto jaudu 5,3 MW turpmāk ik gadu saražos vismaz 5200 MWh atjaunīgās enerģijas.

Ekonomika Nākamos piecus gadus Rīgas ielas uzturēs četras firmas

Rīgas ielu uzturēšanu nākamos piecus gadus veiks apvienība "Roadeks un LAU", uzņēmums "Vizii Urban", kā arī uzņēmumu "Eco Baltia vide" un SIA CBF "Ļ-KO" apvienība, aģentūru LETA informēja Rīgas domes Ārējās komunikācijas nodaļā.

Lasiet arī

Ekonomika airBaltic pamatkapitālu samazinās par 571 miljonu eiro

Gatavojoties akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) procesam, Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" pamatkapitālu samazinās par 571,293 miljoniem eiro, kā arī vienkāršos esošo uzņēmuma akciju struktūru, liecina informācija "Firmas.lv".

Sabiedrība Gauss: Šobrīd mēs intensīvi gatavojamies airBaltic akciju kotācijai biržā

airBaltic prezidents un izpilddirektors par valdības lēmumu.

Sabiedrība Valdība nolēmusi atteikties no valsts kontrolpaketes airBaltic

Netieši valdība apstiprināja, ka nacionālās aviokompānijas finansiālā situācija, maigi izsakoties, nav spīdoša.

Interesanti fakti airBaltic balsošanā noskaidrotas pilsētas, kuru vārdos nosauks lidmašīnas

Lidsabiedrības "airBaltic" rīkotajā balsošanā noskaidrotas 16 Latvijas pilsētas, kuru vārdos nosauks lidmašīnas, VS.LV informēja "airBaltic" pārstāvji.