Noslēgts 3,7 miljardu eiro līgums par «Rail Baltica» pamattrases būvniecību

Ekonomika
LETA 09:51, 22.12.2023 0

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) un pilnsabiedrība "E.R.B. Rail JV" noslēgušas līgumu 3,7 miljardu eiro apmērā par "Rail Baltica" pamattrases būvniecību, aģentūrai LETA pavēstīja EDzL pārstāvji.

 
Foto: LETA

Pilnsabiedrību "E.R.B. Rail JV" veido Francijas "Eiffage Génie Civil", Polijas "Budimex" un Itālijas "Rizzani de Eccher", kuras uzvarēja starptautiskā konkursā.

Pamattrases būvdarbi ietver "Rail Baltica" izbūvi ārpus Rīgas pilsētas robežām. Būvniekam būs jānodrošina "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas pamattrases infrastruktūra aptuveni 230 kilometru garumā - sliežu ceļu apakšbūvju un virsbūvju - izbūve, tostarp zemes sagatavošana, uzbērumu, dzelzceļa tiltu, ceļu, ceļa pazemes pāreju, pārvadu izbūve, inženiertehnisko tīklu pārvietošana, sliežu un balasta uzstādīšana.

EDzL pārstāvji atzīmē, ka "Rail Baltica" pamattrases būvniecības darbu sākšanai ir veikti nepieciešamie sagatavošanās darbi. Pašlaik tehniski gatavākais un arī stratēģiski nozīmīgākais, lai pēc iespējas ātrāk izveidotu savienojumu ar Eiropu, ir dienvidu posms Lietuvas virzienā, kur arī sāksies pirmie būvdarbi.

FIDIC ietvarlīgums nosaka maksimālo līgumsummu 3,7 miljardi eiro. Konkrētas katra trases posma izmaksas tiks aprēķinātas pēc būvprojektu saņemšanas. Līguma vadību, darbu un izmaksu uzraudzību veiks pasūtītājs un būvinženieris "Italferr" ("Ferrovie dello Stato Italiane Group"). Līguma izpildes uzraudzību veiks Satiksmes ministrija.

Būvdarbus īstenos posmos, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus Bauskas novadā pie Iecavas, kur nākotnē atradīsies "Rail Baltica" infrastruktūras apkopes punkts. Darbi sāksies 2024.gada sākumā un ietvers dienvidu daļas reģionālās komandas un nepieciešamo resursu mobilizēšanu, būvprojektu izskatīšanu un sagatavošanos būvdarbiem, būvdarbu atbalsta bāzes izveidi, kā arī dzelzceļa apakšbūves darbus atbilstoši pirmajām piecām būvatļaujām 13 kilometru garumā. Šo darbu īstenošanai nodrošināts finansējums 165 miljonu eiro apmērā.

"Eiropas standarta ātrgaitas dzelzceļa būvdarbu specifika prasa atbilstoša mēroga starptautiskus partnerus, kam ir pieredze, kvalifikācija un saimnieciskās spējas uzņemties šādas saistības, atbildību un riskus. Pieredze rāda, ka Latvijas un ārvalstu uzņēmēji veido spēcīgas partnerības," pauž EDzL valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

Viņš arī atzīmē, ka apjomīga pamattrases būvdarbu sākšana un pieredzējušu būvuzņēmēju piesaiste ir būtiska, lai uzbūvētu trasi līdz 2030.gadam. Ne mazāk būtiski tas ir turpmākā finansējuma piesaistei, jo, sniedzot pieteikumus, skrupulozi tiek vērtēta gatavība un spēja īstenot plānotos darbus.

Vienlaikus EDzL pārstāvji pauda, ka, ņemot vērā lielo darba apmēru, sagaidāma arī ļoti plašu nacionālo būvnieku iesaiste pamattrases būvdarbos.

"Ņemot vērā jau sāktos darbus atsevišķos "Rail Baltica" dzelzceļa pamattrases posmos Lietuvā, nupat parakstīto pamattrases būvniecības līgumu Latvijā un izsludinātos būvdarbu iepirkumus Igaunijā, plānojam, ka nākamgad tiks uzsākti kopumā vairāk nekā 100 kilometru pamattrases būvdarbi paralēli jau notiekošajai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei," norāda Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail", kas izveidots dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai, valdes locekle Kitija Gruškevica.

Jau vēstīts, ka valdība otrdien, 19.decembrī, konceptuāli atbalstīja līguma parakstīšanu par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" pamattrases būvdarbiem Latvijā 3,7 miljardu eiro vērtībā, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus 165 miljonu eiro vērtībā.

Starptautiskais konkurss par "Rail Baltica" pamattrases būvniecību notika divās kārtās. Pirmajā kārtā dalību "Rail Baltica" pamattrases būvniecībai bija pieteikuši seši kandidāti - uzņēmumu apvienības, kuras veidoja 17 būvniecības jomas uzņēmumi, pārstāvot kopumā astoņas valstis. Savukārt gala finanšu piedāvājums pēc sarunu procedūrām tika saņemts no uzvarējušā pretendenta. "Rail Baltica" ir stratēģiskās nozīmes un duālās izmantošanas infrastruktūra, tāpēc un atbilstoši likumam Valsts drošības dienests izvērtēja visus pretendentus.

Pilnsabiedrība "E.R.B. Rail JV" reģistrēta 2023.gada 12.oktobrī, liecina "Firmas.lv" informācija.

EDzL ir projekta "Rail Baltica" nacionālais ieviesējs Latvijā. EDzl ir valstij pilnībā piederoša kapitālsabiedrība.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2026.gada līdz 2030.gadam.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Nākamgad varētu atjaunot pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili

Pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili varētu atjaunot nākamā gada pavasarī pēc dzelzceļa remontdarbu pabeigšanas Latvijā, ceturtdien paziņoja Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) pasažieru pārvadājumu kompānijas "LTG Link" pārstāvji.

Ekonomika Latvijā atsavināti 20% no nepieciešamajām «Rail Baltica» zemes vienībām

Patlaban Latvijā ir atsavināti 20% no nepieciešamajām dzelzceļa projekta "Rail Baltica" zemes vienībām, ceturtdien starptautiskajā nākotnes transporta un mobilitātes konferencē "Look at the Future of Mobility 2024" sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Ekonomika Eksperti: kāpēc «zaļais» transports Latvijā ir apstājies (+VIDEO)

Dīleri stāsta, ka vairs nevēlas pieņemt lietotus elektroauto, jo iespējamība tos pārdot ir ļoti maza.

Ekonomika Rīgas vicemērs Ratnieks «‎Naudas pašvaldībām katastrofāli trūkst (+VIDEO)

Galvaspilsēta dod līdzekļus novadiem, bet pati ir spiesta ņemt kredītus.

Lasiet arī

Sabiedrība Valdībai norāda uz mirkli, kad «Rail Baltica» vilciens nogāja no sliedēm

Starpziņojums skaidri norāda uz mirkli, kad "Rail Baltica" "vilciens nogāja no sliedēm", šodien Saeimā teica dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas vadītājs Andris Kulbergs (AS).

Ekonomika Rail Baltica: Rīgas staciju konstrukciju pasargāšana ziemā izmaksās 420 000 eiro

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas Centrālās stacijas un Rīgas lidostas termināla konstrukciju pasargāšana šoziem izmaksās 420 000 eiro, intervijā aģentūrai LETA sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Ekonomika Lielāka mēroga būvdarbus «Rail Baltica» pamattrasē Latvijā plāno sākt nākamgad

Lielāka mēroga būvdarbus dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" pamattrasē Latvijā plānots sākt nākamgad, intervijā aģentūrai LETA sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Sabiedrība Latvija saņēmusi 397 miljonus eiro Rail Baltica projekta īstenošanai

Baltijas valstu kopuzņēmums AS "RB Rail" parakstījis desmito līgumu ar Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru (CINEA), kas paredz piešķirt 1,394 miljardus eiro "Rail Baltica" projekta turpināšanai visās Baltijas valstīs, tostarp Latvija saņēmusi apmēram 397 miljonus eiro, informē "RB Rail" pārstāvji.