Oho, cenas! Viena alkohola etiķetes izstrādes cena - 15 000 līdz 90 000 eiro

Ekonomika
LETA 23:33, 22.03.2023 0

Nozares veiktie aprēķini liecina, ka jaunu etiķešu izstrāde vienam produktam varētu izmaksāt no 15 000 līdz 90 000 eiro, taču kopējās izmaksas, lai pielāgotos jaunajām prasībām, noteikti būs lielākās, sacīja Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols, komentējot otrdien valdībā apstiprināto alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanas regulējumu.

 

Viņš skaidroja, ka valdībā apstiprinātie ierobežojumi ražotājiem un tirgotājiem uzliek birokrātisku slogu, kas asociācijas ieskatā nesniegs būtiskas izmaiņas iedzīvotāju paradumu maiņai. Vītols pauda, ka kopumā sabiedrība ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā alkoholiskos dzērienus lieto atbildīgāk, nekā tas tika darīts pirms desmit gadiem, ko nav ietekmējusi ierobežojumu noteikšana.

Komentējot regulējuma nepilnības, Vītols uzskaitīja, ka valdības apstiprinātajos grozījumos nav ietverts konkrēts izvērtējumu kopums, kas ļautu pēc kāda laika secināt, vai ierobežojumi ir ko mainījuši vai nē. "Ja ierobežojumi bijuši neefektīvi un noteiktie rezultāti nav sasniegti, tad ierobežojumus vajadzētu atcelt vai transformēt, un tas būtu šobrīd skaidri likumā jānosaka," piebilda LANA izpilddirektors.

Tāpat Vītols norādīja, ka ir nepieciešams saprast, kura valsts institūcija pārbaudīs šī likuma normas ievērošanu un izpildi, piemēram, kā noteiks, cik vienā iepakojumā ir kāda noteikta veida alus un cik šādā iepakojumā maksās viena pudele.

Viņš skaidroja, ka likums paredz, ka, ja vienā iepakojumā sapako vairākas pudeles, tad šajā iepakojumā viena pudele nevar maksāt mazāk nekā tāda paša veida atsevišķi nopērkama pudele, taču nav skaidrs, kas notiks situācijās, kad šāda tipa iepakojumos tiks iepakoti dažādu garšu un veidu vai bezalkoholiski dzērieni, vai kas notiks, ja kāda pudele tiks izņemta no tirdzniecības.

Jau vēstīts, ka valdībā otrdien atbalstīja VM izstrādātos grozījumus, kas attiecas uz alkoholisko dzērienu marķējumu, cenu un atlaižu reklāmām, izplatīšanu azartspēļu un citās vietās.

VM vēlas samazināt alkoholisko dzērienu patēriņu Latvijas iedzīvotāju vidū, kā arī ilgtermiņā samazināt ar alkohola lietošanu saistīto slimību īpatsvaru un mirstību no alkohola lietošanas radītajām sekām, piemēram, aknu cirozes, satiksmes negadījumiem, noslīkšanas, traumām, pašnāvībām un citām sekām.

Iecerētās izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā paredz alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanu, reklāmas un mārketinga ierobežošanu, kā arī papildu aktivitātes sabiedrības informēšanas un izglītošanas jomā.

Piemēram, alkoholisko dzērienu marķējumā paredzēts iekļaut informāciju var arī ar QR kodu par uzturvērtību un sastāvdaļu sarakstu, kā arī piktogrammas, kas brīdina nelietot alkoholiskus dzērienu grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli.

Tāpat plānots aizliegt azartspēļu organizēšanas vietās piedāvāt alkoholiskos dzērienus par brīvu, tos tirgot un lietot pie azartspēļu iekārtām un galdiem, izvietot brīdinājuma informāciju mazumtirdzniecības vietās ar šādu tekstu "Alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt".

Vienlaikus plānots aizliegt tirgot alkoholiskos dzērienus, kuros spirta daudzums pārsniedz 22%, plastmasas (PET) iepakojumā un tilpumā, kas mazāks par 0,2 litriem.

Lai ieviestu visaptverošu alkoholisko dzērienu reklāmas un mārketinga ierobežošanu, izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā paredz aizliegt alkoholisko dzērienu cenu vai atlaižu reklāmu vairākās vietās. Tas attiecas uz preses izdevumiem un citiem drukātajiem reklāmas izdevumiem, publikācijām patērētājiem, kinoteātriem, interneta vietnēm, kā arī tiešsaistē esošajām reklāmām un tiešsaistes saskarnēm jeb aplikācijām.

Tāpat tiks aizliegta alkoholisko dzērienu cenu vai atlaižu reklāma, izmantojot pasta (arī e-pasta) pakalpojumus, kā arī citās vietās ārpus alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietām, izņemot alkoholisko dzērienu ražošanas vietas vai ražotāja struktūrvienības.

Grozījumi paredz arī aizliegt tirdzniecības veicināšanas pasākumus, kas piedāvā alkoholu kopā ar citu preci vai pakalpojumu par izdevīgāku cenu, kā arī piedāvā alkoholiskos dzērienus degustācijā, izņemot mazumtirdzniecības vietā, par velti, kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu.

Vienlaikus grozījumi paredz aizliegt tādus tirdzniecības veicināšanas pasākumus (akcijas, izpārdošanas u.tml.) mazumtirdzniecības vietās, kas piedāvā iegādāties vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu un citus līdzīgus piedāvājumus, kas rada ekonomiska ieguvuma iespaidu, kā arī piedāvā alkoholisko dzērienu iegādi ar atlaidi patērētāja lojalitātes programmas ietvaros (izņemot atlaidi, kas tiek piemērota vienai vienībai).

Ar izmaiņām paredzēts aizliegt arī cenu vai atlaižu reklāmu alum un vīnam televīzijā un radio.

Saskaņā ar spēkā esošo regulējumu jau šobrīd televīzijā un radio ir atļauta tikai alus un vīna reklāma. Lai arī likumprojekts pilnībā neaizliegs alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā un radio, tiks aizliegtas šo dzērienu cenu vai atlaižu reklāmas.

Latvijas Alkohola nozares asociācija reģistrēta 2009.gadā, un tajā apvienojušies alkoholisko dzērienu ražotāji un izplatītāji - 12 biedri un viens asociētais biedrs. Asociācija ir arī Eiropas alkohola nozares asociācijas "SpiritsEurope" biedrs un Latvijas pārstāvis.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Salaspilī būvēs jaunu dzīvojamo kvartālu (+VIDEO)

Projekta mājās būs 1-4 istabu dzīvokli.

Ekonomika Rīgā un Tallinā degvielas cenas kāpj, Viļņā tās samazinās

Pagājušajā darba nedēļā Rīgā un Tallinā degvielas cenas palielinājās, kamēr Viļņā tās samazinājās, liecina aģentūras LETA apkopotie dati.

Ekonomika Banku analītiķi Latvijā prognozē gada inflāciju 3,7-3,8% apmērā

Latvijā gada inflācija šogad maijā varētu būt bijusi 3,7-3,8%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 3,9%, aģentūrai LETA prognozēja banku analītiķi.

Ekonomika Viesītē durvis ver jauna alus darītava (+VIDEO)

"Šis nav stāsts par senām tradīcijām, bet gan par mūsdienīgu uzņēmējdarbību un pārliecību".

Lasiet arī

Sabiedrība Rīgas zooloģiskā dārza apmeklētāju skaits pērn samazinājies par 22 632 cilvēkiem

Rīgas Nacionālo zooloģisko dārzu pērn apmeklējuši par 22 632 cilvēkiem mazāk nekā 2023.gadā, liecina uzņēmuma gada pārskatā iekļautā informācija.

Ekonomika Aptauja: Trešdaļai iedzīvotāju galvenais šķērslis mājokļa iegādē ir augsta cena

Trešdaļai jeb 32% Latvijas iedzīvotāju galvenais šķērslis mājokļa iegādē ir augstas nekustamā īpašuma cenas, aģentūru LETA informēja "Luminor Bank" pārstāvji, atsaucoties uz veikto aptauju.

Sabiedrība Svētdiena būs mākoņaina un līdz +21 grādam silta

Svētdiena būs mākoņaina, bet brīžiem debesis skaidrosies, gaisam iesilstot līdz +16...+21 grādam, liecina Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozes.