Šogad Latvijā jau notikušas vairākas katastrofas ar pasažieru autobusiem. 7. februārī Dobeles novadā uz Liepājas šosejas grāvī iebraucis autobuss un cietuši 13 cilvēki, turklāt divu cilvēku atbrīvošanai piesaistīti ugunsdzēsēji. 1. februārī Rīgā bojā gājusi kāda sieviete, kurai uzbrauca autobusa vadītājs.
Viesstrādnieki tiek izmantoti pasažieru maršrutos
Uz šī uz šī traģiskā fona smieklīgs izskatās incidents, kas noticis ar kādu Latvijā dzīvojošu Lietuvas pilsoni: kad viņa brauca no Šauļiem uz Rīgu, autobuss, kas jau tuvojās Jelgavai, apgriezās un sāka atgriezties Lietuvā. Kā VS.LV pastāstīja pasažiere, tas viss noticis tāpēc, ka viens ceļotājs tika «aizmirsts» Joniškis pilsētā. Rezultātā autobuss Rīgā ieradās vēlu. «Man nekur nebija jāsteidzas, bet tie cilvēki, kas brauca uz lidostu, bija ļoti nervozi», - stāstīja Lietuvas pilsone.
Viņa arī pēc autobusa vadītāja valodas un runas manieres secināja, ka viņš nav ES valsts iedzīvotājs un mūsu reģionā ieradies nesen. Pēc kundzes teiktā, uzņēmuma vadība cenšas nolīgt lētu darbaspēku, nedomājot par pasažieriem. Galu galā braukšanas un komunikācijas stils bijušās PSRS valstīs atšķiras no tiem, pie kuriem mēs esam pieraduši pēdējo desmitgažu laikā.
Izmantojot izlūkošanas metodes, sāka risināt problēmas transportā
Saeimas Revīzijas un publisko izdevumu komiteja 7.februārī skatīja Konkurences padomes ilgi izstrādāto dokumentu par karteļa vienošanos pasažieru autobusu pārvadājumu nozarē. Kā liecina Konkurences padomes vadītāja Jura Gaiķa, Aizliegto vienošanos departamenta direktores Ievas Šmites un galvenā jurista Andra Eglona sagatavotie materiāli, gada laikā ar autobusiem Latvijā tiek nobraukti aptuveni 65 000 000 km. Lai iegūtu maršrutus, tiek solītas 16 lotes, un viens pārvadātājs nevar iegūt vairāk par 15 000 000 km.
Konkurences padome konstatēja, ka tirgus dalībnieki saziņai izveidoja sociālajos tīklos slēgtu grupu, kurā apsprieda dalību vai nepiedalīšanos izlozē, kā arī cenu izmaiņas. Rezultātā, pēc ilgas izmeklēšanas negodprātīgie uzņēmēji sodīti ar kopējo naudas sodu 1 974 923,81 eiro apmērā.
Starp sodītajiem bija: AS Liepājas autobusu parks, AS Nordeka, SIA Latvijas Sabiedriskais Autobuss. Lai identificētu iesaistītās personas, Konkurences padome pētīja mobilo sakaru tīklu noslodzes datus. Šobrīd skandālā iesaistītajām juridiskajām personām vēl ir tiesības lēmumu pārsūdzēt, tostarp Augstākās tiesas Senātā.
Voldemārs Burkevics (teksts, foto)