Kaut arī lokālo mediju patēriņš pēdējo nedēļu laikā ir strauji audzis, ziņu meklējumi internetā palielinājušies pat līdz 350%, tomēr reklāmas nozare ir piedzīvojusi strauju kritumu – Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) biedri ziņo par līdz pat 70% pasūtījumu apjoma mazināšos,” informē “Omnicom Media Group” un LRA valdes loceklis Kārlis Zembergs.
Pēc viņa sacītā, LRA un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) ir jau apkopojusi mediju un reklāmas nozares situāciju un vajadzības, lai tuvākajā laikā vērstos pie valdības ar iniciatīvu priekšlikumiem.
“Nenoteiktās situācijas dēļ daudzi reklāmdevēji ir apturējuši kampaņas, tas ir loģiski. Tas nenotiek tikai Latvijā, bet arī citviet pasaulē, tāpēc dažādu valstu valdības ir pieņēmušas lēmumu atbalstīt medijus caur sabiedrisko pasūtījumu. Piemēram, Austrija un Kanāda ir laidušas klajā desmitiem miljonu vērtas sabiedrības informēšanas kampaņas,” klāstīja Zembergs.
“Mēs šo laiku varam izmantot arī kā iespēju stiprināt Latvijas medijus, atrisinot jautājumus, kas kavē mediju izaugsmi un kuriem līdz šim politiķi nav raduši efektīvus risinājumus,” uzskata Zembergs.
Papildus jau izskanējušajiem uzņēmēju atbalsta pasākumiem, ārkārtas situācijas režīmā valsts spēkos ir pieņemt mērķētus mediju nozari stiprinošus lēmumus.
Pirmkārt, nesamērīgās reklāmas regulācijas un aizliegumu pārskatīšana - kopumā nozari ierobežo vismaz pieci likumi, papildus izvirzīti dažādi Ministru kabineta noteikumi.
Praksē tie mazina Latvijas mediju konkurētspēju un nostāda nevienlīdzīgā konkurencē ar ārvalstīs reģistrētiem medijiem, uz kuriem ierobežojumi neattiecas vai to piemērošana praksē nav iespējama.
Aktuāli kļūst pašu politiķu par brāķi atzītie Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Sabremzējoties ekonomikai un mazinoties iedzīvotāju ienākumiem paredzams īstermiņa aizdevumu pieprasījuma kāpums. Lai tas netiktu izmantots ļaunprātīgi, būtu jāstimulē uzņēmēju konkurence, piedāvājot aizņēmējiem izdevīgākas likmes. Grozījumi šādu konkurences instrumentu nepieļauj.
“Uzskatu, ka ārkārtas situācijā šie grozījumi būtu atceļami, vienlaikus saglabājot līdzsvaru ar patērētāju finanšu veselības aizsardzību,” piebilda Zembergs.
Otrkārt, Eiropas Savienības līmenī aktualizējas digitālā nodokļa tematika. Svarīgi panākt vienošanos par šī nodokļa ieņēmumu novirzīšanu mediju stiprināšanā.“Neveicot mediju atbalstošus pasākumus spēkā esošie regulējumi un aizliegumi apvienojumā ar COVID-19 ekonomiskajām sekām medijiem var kļūt liktenīgi. Sašaurinoties Latvijas mediju telpai pieaugtu sabiedrības manipulācijas riski, kas ir nacionālās drošības jautājums,” uzsver Zembergs.Izprotot, ka valdībā pašlaik ir sasprings laiks, LRA tomēr aicina iedziļināties nozares sagatavotajos priekšlikumos un rast iespēju tos iespējami ātri īstenot. “Tāpat kā saslimstības ierobežošanā katra stunda ir no svara, tā arī uzņēmēju finanšu veselības saglabāšanā,” tā Zembergs.