Pilotprojektu par vienoto biļeti daļā Pierīgas AS "Pasažieru vilciens" (PV) un pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" sabiedriskajā transportā provizoriski varētu sākt no šā gada 1.jūnija, izriet no Satiksmes ministrijas (SM) informatīvā ziņojumā, kuru otrdien pieņēma zināšanai valdība.
Pilotprojektā plānots izveidot jaunu produktu "Vienotā biļete", kas nodrošinās vienotu vilciena laika biļetes un "Rīgas satiksme" laika biļetes kombināciju.
Plānots, ka pasažieris varēs iegādāties vienu laika biļeti braucienam reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutu A zonā un "Rīgas satiksmes" apkalpotajos maršrutos.
Vienotā biļešu cena plānota divu eiro apmērā, kas veidotos no nepilnas "Rīgas satiksmes" laika biļetes cenas - viens eiro, un PV biļetes cenas - viens eiro. Biļešu tirdzniecība tiktu nodrošināta PV lietotnē, kā arī to varētu nodrošināt jebkurš cits komersants, piemēram, SIA "Mobilly", "bezrindas.lv" un citi, norāda ministrijā.
Informācija PV mājaslapā liecina, ka vilciena A zonā vienoto biļeti varētu iegādāties galvenokārt Rīgā, kā arī virzienā līdz Babītei, Medemciemam, Dārziņiem, Juglai, Vecāķiem.
Pilotprojektu provizoriski varētu sākt 2025.gada 1.jūnijā, un pilotprojekta plānotais termiņš ir viens gads no dienas, kad vienoto biļeti varēs iegādāties PV lietotnē. Vienlaikus paredzēta starprezultātu apskate un izvērtēšana Sabiedriskā transporta padomē pēc sešiem mēnešiem.
SM informē, ka pilotprojekta realizācijai nepieciešams finansējums ir 347 000 eiro, tostarp nepieciešams Rīgas pašvaldības finansējums. Tādējādi valdība atbalstīja arī apropriācijas pārdali 47 000 eiro apmērā no SM budžeta programmas, samazinot finansējumu satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reformai. Tostarp 45 000 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) veido PV izmaksas, kas saistītas ar vienotās biļetes izstrādi un ieviešanu, savukārt 2000 eiro bez PVN veido izmaksas, kas saistītas ar komunikāciju un publicitāti.
Zaudējumu kompensācija PV par negūtajiem ieņēmumiem aplēsta 25 000 eiro mēnesī. Tādējādi attiecībā uz nākotnes zaudējumu segšanu par pasažieru pārvadāšanu, kuru prognozētais apmērs ir aptuveni 300 000 eiro, tostarp 2025.gadā 250 000 eiro, bet 2026.gadā - 50 000 eiro, risinājumu plāno nodrošināt 2025. un 2026.gada SM paredzētā finansējuma zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem ietvaros, informē SM.
Savukārt "Rīgas satiksmei" vienotās biļetes ieviešana par pasažieru pārvadāšanu provizoriski varētu veidot 41 900 eiro zaudējumus, teikts ziņojumā.
SM skaidro, ka "Rīgas satiksmei" būs jārīko tirgus izpēte par pilotprojekta realizācijai nepieciešamajām izmaiņām koda biļešu sistēmā, kam vidēji nepieciešami divi mēneši. Savukārt pēc līguma noslēgšanas izstrādes darbiem, testēšanai un ieviešanai nepieciešamais laiks ir aptuveni trīs mēneši.
Papildu SM norāda, ka jauna biļetes veida ieviešanai ir nepieciešams Rīgas Domes licencēšanas komisijas saskaņojums, kas varētu prasīt aptuveni vienu mēnesi un nepieciešams slēgt sadarbības līgumu ar PV. Vienlaikus "Rīgas satiksmei" ir pienākums informēt pasažierus par izmaiņām biļešu veidos vienu mēnesi pirms stājas spēkā izmaiņas.
Tādējādi SM prognozē, ka pilotprojekta realizāciju būtu iespējams sākt provizoriski ātrākais no šā gada 1.jūnija.
SM sagaida, ka vienotās biļetes ieviešana ļaus palielināt pasažieru skaitu. Pašlaik abu pārvadātāju pakalpojumus vienlaikus izmanto aptuveni 38 000 pasažieru gadā. Potenciālais pasažieru skaita pieaugums, kas lietos vienoto biļeti, tiek lēsts aptuveni 30% apmērā.