Galvenā prioritāte - panākt vienošanos par pirmās kārtas izbūves plānu

Sabiedrība
VS.LV 12:42, 28.08.2024 0

Šobrīd 278,6 km no 870 km garās Rail Baltica pamattrases ir būvniecības līgumu stadijā, un vēl 227,5 km pamattrases atrodas iepirkuma posmā.

 

Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūts (BICG) rīkoja biedru tikšanos ar Rail Baltica projekta komandu, lai apspriestu projekta pārvaldību, izaicinājumus un nākotnes prioritātes. Sarunās īpaši tika uzsvērta Rail Baltica nozīme, jo projekts tagad ir iekļauts divos nozīmīgos Eiropas transporta tīkla koridoros, nodrošinot būtisku savienojumu ar Ukrainu. Turklāt projekts ir stratēģiska prioritāte, kas nākotnē stiprinās NATO transporta un nacionālās aizsardzības spējas.

Tikšanās laikā tika atzīmēts, ka saskaņā ar Eiropas Transporta tīkla attīstības pamatnostādnēm, kas paredz izveidot ātrgaitas līnijas koridoru starp Polijas robežu un Tallinu, Rail Baltica pārrobežu posmi un pamattrase, savienojot Igauniju, Latviju un Lietuvu ar Poliju, jāizbūvē līdz 2030.gadam. "Ņemot vērā Rail Baltica projekta izmaksu aplēses 2024.gadam un noteikto ieviešanas termiņu, visas trīs Baltijas valstis ir izstrādājušas risinājumus būvniecības pirmajai kārtai. Šobrīd galvenā prioritāte Latvijā ir panākt vienošanos ar partneriem par Rail Baltica pirmās kārtas izbūves plānu, tostarp prioritizējot sinerģiju ar esošo dzelzceļa infrastruktūru," norādīja RB Rail AS valdes locekle Kitija Gruškevica.

Gruškevica arī atzīmēja, ka pēc 2030.gada Rail Baltica nākamo kārtu būvniecība būs atkarīga no finansējuma pieejamības. Lai Baltijas reģions gūtu maksimālus sociālekonomiskos ieguvumus, būtiski ir izbūvēt visus Rail Baltica projektā paredzētos infrastruktūras elementus, īstenojot pilnu projekta apjomu. Tomēr, ņemot vērā ievērojamo izmaksu pieaugumu, nepieciešama projekta pakāpeniska īstenošana, nosakot prioritātes.

Šobrīd 278,6 km no 870 km garās pamattrases ir būvniecības līgumu stadijā, un vēl 227,5 km pamattrases atrodas iepirkuma posmā. Pamattrases būvniecība dažādās attīstības stadijās notiek visās trīs Baltijas valstīs, un plānots, ka 2024.gadā būvniecība norisināsies 150 kilometros no pamattrases. "Neskatoties uz dažādajiem projekta izaicinājumiem, tas ir ievērojams progress, jo būvniecība notiek," atzīmēja Gruškevica.

Sarunās tika uzsvērta arī nepieciešamība pielāgot projekta finansēšanas modeli, lai tas labāk atbilstu pašreizējām vajadzībām, kā arī meklēt jaunas investīciju iespējas. Paralēli svarīgs jautājums ir finansējuma piesaiste. "Šobrīd sadarbībā ar Finanšu ministriju un Satiksmes ministriju meklējam risinājumus alternatīvā finansējuma piesaistei, vienlaikus turpinot sarunas ar ES par turpmāka atbalsta nodrošināšanu," uzsvēra Gruškevica.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Trešdien vietām valstī gaiss iesils līdz +25 grādiem

Trešdien maksimālā gaisa temperatūra Latvijā gaidāma no +17..+20 grādiem daļā piekrastes līdz +25 grādiem vietām valsts austrumu, centrālajos un dienvidu novados, prognozē sinoptiķi.

Sabiedrība Šodien Rīgā sāksies militārās tehnikas un karavīru pārvietošana (+VIDEO)

Zemessardzē nešķiro pēc tautības, izglītības, specialitātes vai pieredzes.

Sabiedrība Rīgā ieradušies Ukrainas bērnu slimnīcas pacienti

Rīgā uz psiholoģiskā atbalsta nometni ieradušies Ukrainas bērnu slimnīcas "Ohmatdyt" pacienti ar vecākiem un ārstiem.

Sabiedrība Panākta vienošanās neapliekamo minimumu pensionāriem nākamgad dubultot

Pensionāriem no nākamā gada neapliekamo minimumu varētu noteikt 1000 eiro apmērā mēnesī, intervijā LTV sacīja labklājības ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Lasiet arī

Sabiedrība Lēmums “Rail Baltica” projektā iekļaut “Rīgas cilpu” pieņemts bezatbildīgi

Nepārdomāti lēmumi valsti padara par ķīlnieku, kā arī rada riskus valsts finansiālajai stabilitātei un saistībām.

Sabiedrība "Rail Baltica ir civils projekts, taču tam ir būtiska militāra ietekme"

Vācijas starptautiskā raidorganizācija Deutsche Welle, apmeklējot būvlaukumus un tiekoties ar Rail Baltica projektā iesaistītajiem, inženieriem un politiķiem, nesen veikusi reportāžu par Rail Baltica, ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūru, kuras būvniecība šobrīd notiek visās trīs Baltijas valstīs.

Sabiedrība «RB Rail» atklāj «Rail Baltica» nozīmi militārajai mobilitātei Baltijas reģionā

Dzelzceļa infrastruktūras projekts "Rail Baltica" ir atzīts par ģeopolitisku un stratēģisku nepieciešamību, un šis savienojums ir svarīgs Baltijas valstu militārās mobilitātes stratēģijai, būtiski uzlabojot gan pārvietošanās kapacitāti un ātrumu, gan savienojamību ar Eiropas infrastruktūras artērijām, informē Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" pārstāvji, atsaucoties uz Eiropas Politikas analīzes centra ("Center for European Policy Analysis" (CEPA)) pētījumu.

Sabiedrība Latvijas valdībai jāmeklē nauda Rail Baltica līdzfinansēšanai

Eiropas Komisijas (EK) atbalstītajam 345,817 miljonu eiro līdzfinansējumam dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecības aktivitātēm nepieciešams nodrošināt Latvijas nacionālo līdzfinansējumu 61,032 miljonu eiro jeb 15% apmērā, teikts Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā, kas iesniegts saskaņošanai valdībā.

Savukārt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) nomaksai nepieciešams piešķirt 76 894 527 eiro.