Rīgas centrālās stacijas būvnieks nav saņēmis maksājumus 43 miljonu eiro apmērā

Sabiedrība
LETA 18:38, 04.07.2024 0

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas būvnieka pilnsabiedrības "BeReRix" nesaņemtie maksājumi jūlija sākumā ir 43,233 miljonu eiro apmērā, pavēstīja "BeReRix" biedru pilnvarotais pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboliņš.

 
Foto: LETA

Tostarp 15,541 miljonu eiro veido izdarītie darbi, 12,283 miljonus eiro - avansa maksājumi, 11,72 miljonus eiro - indeksācija, bet 3,688 miljonus eiro - ieturējuma nauda.

Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka izdarītie darbi šajā aprēķinā nozīmē darbus, kuri ir paveikti, bet maksājumi vēl nav saņemti, tostarp arī maksājumi, kuriem vēl nav pienācis maksāšanas termiņš. No maksājumu summas par izdarīto darbu 5,442 miljoni eiro līdz 3.jūlijam ir kavēti maksājumi. Pārējie maksājumi ir vai nu apstiprināšanas procesā, vai jau ir apstiprināti un nosūtīti uz Satiksmes ministriju maksājuma izpildei.

Tāpat Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka avansa maksājumi ir paredzēti darbiem dzelzceļa infrastruktūras un signalizācijas izbūvei projekta dienvidu pusē, kā arī pirmajam posmam Daugavas tiltam. Ieturējuma naudas atmaksa ir paredzēta par izdarītajiem un nodotajiem darbiem iepriekšējos gados. Inflācijas korekcija atbilstoši līgumā definētajai inflācijas formulai šajā kalkulācijā ir par laika periodu no 2023.gada oktobra līdz 2024.gada maijam.

Jautāts, kāda tad būt kavētā summa līdz gada beigām, ja maksājumi netiks veikti, Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka līdz gada beigām "BeReRix" plāno saņemt maksājumus par izdarītajiem darbiem jūnijā, jūlijā, augustā un septembrī, kas kopā ar inflāciju veido 16,5 miljonus eiro. Par darbiem oktobrī, novembrī un decembrī maksājumi tiks saņemti, visticamāk, 2025.gadā.

Savukārt jautāts, vai šobrīd būvdarbi stacijā notiek pēc plāna, Āboltiņš-Āboliņš atbildēja apstiprinoši, norādot, ka apstiprinātie būvdarbi norit pēc plāna. "BeReRix" strādā pie sliežu ceļu izbūves projekta dienvidu pusē pagaidu satiksmes nodrošināšanai 1520 milimetru platuma sliedēm. Tāpat darbs norit dzelzceļa satiksmes signalizācijas izbūves. Daugavas tiltam tiek izbūvēti pirmie balsti un plānā tuvākajā laikā ir paredzēts sākt tilta laidumu izbūvi.

Vienlaikus Āboltiņš-Āboliņš informēja, ka, salīdzinot ar šo pašu periodu pērn, "BeReRix" patlaban strādā ar aptuveni vienu trešdaļu jaudas.

"Lielākai daļai būvdarbu šobrīd nav saņemts rīkojums to sākšanai, tajā skaitā arī inženiertīklu, fasādes, jumta, apdares un citiem darbiem stacijas ēkas zonā, kas secīgi ietekmē sliežu ceļu un kontakttīklu izbūvi stacijas ēkas zonā," pavēstīja Āboltiņš-Āboliņš.

Jautāts, cik ilgi būvnieki varētu vēl turpināt darbus, nesaņemot rēķinu apmaksu, Āboltiņš-Āboliņš atbildēja, ka "BeReRix" plāno darbus atbilstoši iespējām saņemt maksājumus no Satiksmes ministrijas. Pat mazākās nobīdes no plānotās naudas plūsmas situāciju padara kritisku, tādējādi cieš ne tikai "BeReRix", bet arī apakšuzņēmēji, lielākoties Latvijas uzņēmumi. Šāda situācija var ietekmēt arī darbinieku algu izmaksu.

"Darba tempa samazinājums jau šobrīd ir acīmredzams un maksājumu disciplīnai neuzlabojoties, to neizbēgami nāksies samazināt vēl vairāk. Apstiprinātu leģitīmu rēķinu nemaksāšana ir tiesību pārkāpums. Mēs uzskatām, ka līgums ir jāpilda gan būvniekiem, gan pasūtītājam. Rēķinu nemaksāšanas stratēģija rada zaudējumus valstij nevajadzīgās soda naudās, tiesvedību izdevumos un valsts amatpersonu bezdarbības dēļ izraisītos sadārdzinājumos un laika kavējumos," norādīja Āboltiņš-Āboliņš.

Viņš piebilda, ka tiek pārkāpts arī Civillikums un starptautiskās inženierkonsultantu organizācijas FIDIC līgumu principi, kā rezultātā Latvijas valstij nāksies šos pārkāpumus aizstāvēt Eiropas institūcijās un tiesās.

"Sekojoši, darbu apturēšana vai turpināšana ir vismazāk svarīgais jautājums un mēs savu uzmanību veltīsim savu likumisko tiesību realizācijai," pauda Āboltiņš-Āboliņš.

Jau ziņots, ka koalīcija vēlas pārskatīt "Rail Baltica" staciju līgumu un sadārdzinājumu izmaksas pirms rēķinu apmaksas.

Pirmdien, 1.jūlijā, pēc koalīcijas sanāksmes Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) žurnālistiem norādīja, ka ir jāgūst pārliecība, ka ir izdarīts viss iespējamais, lai maksimāli sadārdzinājumu samazinātu. Valdība vēlas pārskatīt visus noslēgtos līgumus, lai turpmāk nebūtu sadārdzinājumu, bet esošos sadārdzinājumus varētu novērst.

"Darbu pie šī turpināsim, bet bez šādas caurskatīšanas, pārskatīšanas arī izmaksu ziņā patlaban nevaram virzīties uz priekšu ar rēķinu samaksu," pauda premjere, piebilstot, kad tas būs izdarīts, kā arī būs rasta iespēja piedzīt no potenciālajiem vainīgajiem kompensāciju, tad varētu virzīties uz priekšu.

Ministru prezidente sacīja, ka Satiksmes ministrija esot vērsusies prokuratūrā.

Tāpat, ja arī turpmāk potenciāli ir nosacījumi, kas ietver papildu izmaksas, Siliņa vēlas, lai tiktu arī izskatītas visas iespējas noslēgtos līgumus pārskatīt, lai būtu pēc iespējas mazāk no budžeta jāsedz kādi radušies sadārdzinājumi un tādas izmaksas.

Arī pēc Valsts kontroles ziņojuma, tagad esot ļoti grūti paskaidrot, kā "Rail Baltica" projekts ir tik ļoti sadārdzinājies, teica premjerministre.

Savukārt satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) pauda, ka 39 miljonu virssaistības tika iepriekš uzņemtas bez skaidras pārliecības, ka tam ir pieejams finansējums. Viņš arī uzsvēra, ka ir svarīgi atrast veidu, kā saistības pildīt, vienlaikus tās izvērtējot, lai koalīcijas partneri gūtu pārliecību, ka tas ir leģitīms rēķins, kas jāapmaksā.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Latvijas uzņēmumi palīdz saviem darbiniekiem nodrošināt vecumdienas (+VIDEO)

Iemaksas pensijas kapitālā, kas tiek veiktas par labu cilvēkam, ir ilgtermiņa ieguldījums.

Sabiedrība Rīgā turpināsies Lieldienu svinēšana

Šodien no plkst.12 Lieldienu svinēšana plānota Mežaparka Lielajā estrādē, Kokaru zālē un ārtelpā, aģentūru LETA informēja Rīgas domes Ārējās komunikācijas nodaļa.

Sabiedrība Jaunā kārtība Liepājā: kā braukt ar velosipēdiem un skrejriteņiem (+VIDEO)

Noteikumi ieviesti, lai veidotu sakārtotu, drošu un ērti lietojamu pilsētas vidi ikvienam liepājniekam un pilsētas viesim.

Sabiedrība Latvijas sabiedrība gada laikā kļuvusi pesimistiskāk noskaņota par nākotni

Latvijas sabiedrība gada laikā kļuvusi pesimistiskāk noskaņota par nākotni, liecina Valsts kancelejas pasūtītā aptauja par Latvijas sabiedrības noturību Krievijas kara Ukrainā kontekstā.

Lasiet arī

Sabiedrība Tiks turpināta Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas būvniecība

Kā jau iepriekš ziņots, Atveseļošanas fonda (AF) finansējums 114,6 miljonu eiro apmērā tika rasts, pārvirzot 74,4 miljonus eiro, kas sākotnēji tika plānoti bezemisijas dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektam un 40,23 miljonus eiro no metrobusa projekta. Abus minētos projektus nevarēja īstenot atbilstoši AF finansēšanas nosacījumiem.

Sabiedrība Pārdala līdzekļus “Rail Baltica” projektam

Eiropas Savienības Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes (ECOFIN) sanāksmē pieņemts Padomes īstenošanas lēmums par grozījumu apstiprināšanu Latvijas Atveseļošanas fonda (AF) plānā. Grozījumi paredz finansējuma pārdales un izmaiņas AF plāna redakcijās.

Ekonomika Baltijas valstīm nevajag cerēt uz lieliem ES papildu līdzekļiem «Rail Baltica»

Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta periodā no 2021. līdz 2027.gadam transporta projektiem ir paredzēts noteikts līdzekļu apmērs, tādēļ nevajadzētu cerēt, ka Baltijas valstu dzelzceļa projektam "Rail Baltica" no ES izdosies piesaistīt būtiski lielāku finansējumu, intervijā aģentūrai LETA teica Eiropas ekonomikas un produktivitātes, īstenošanas un vienkāršošanas komisārs Valdis Dombrovskis (JV).

Ekonomika Rail Baltica projektam šogad papildu nepieciešami 62 miljoni eiro

Latvijā dzelzceļa "Rail Baltica" projekta aktivitāšu turpināšanai šogad papildu ir nepieciešami 62 miljoni eiro, trešdien pēc Ministru kabineta (MK) "Rail Baltica" projekta īstenošanas tematiskās komitejas sēdes sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).