Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija šodien konceptuāli atbalstīja Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča virzītos grozījumus likumā "Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām", kas paredz starptautisko Skolotāju dienu atzīmēt 5.oktobrī.
Pašlaik likumā noteikts, ka Skolotāju diena tiek atzīmēta oktobra pirmajā svētdienā.
Pēc deputātu Augusta Brigmaņa (ZZS) un Edmunda Jurēvica (JV) ierosinājuma un ar komisijas priekšsēdētājas Leilas Rasimas (P) atbalstu komisija lēma virzīties uz likumprojekta pieņemšanu Saeimā galīgajā lasījumā šonedēļ.
Komisijas sēdē Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Inga Vanaga līdz ar atbalstu šiem grozījumiem aicināja rast risinājumu arī citā jautājumā - par Zinātnieku dienas nostiprināšanu likumu. Jurēvics pieļāva, ka pie iespējas par to varētu spriest atsevišķi virzītā likumprojektā.
Kā aģentūru LETA iepriekš informēja Valsts prezidenta padomnieks Mārtiņš Drēģeris, Rinkēvičs aicina turpmāk starptautisko Skolotāju dienu atzīmēt 5.oktobrī, jo šajā datumā kopš 1994.gada pēc Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) iniciatīvas tiek atzīmēta Starptautiskā skolotāju diena. Datums izvēlēts par godu UNESCO un Starptautiskās darba organizācijas 1966.gada 5.oktobrī pieņemtajai Rekomendācijai par skolotāju statusu.
Valsts prezidents atzīmē, ka līdz šim Latvijā Skolotāju diena tiek atzīmēta oktobra pirmajā svētdienā, kas rada nevienveidīgu praksi šīs dienas atzīmēšanā un nereti arī neizpratni gan skolēniem, gan viņu vecākiem par to, kad ir godināmi skolotāji.
"Lai vienveidotu pieeju Skolotāju dienas atzīmēšanā Latvijā un tādējādi uzsvērtu šīs profesijas prestižu un nozīmīgumu, aicinu šo atzīmējamo dienu noteikt atbilstoši Starptautiskajai skolotāju dienai 5.oktobrī," rakstīts Valsts prezidenta vēstulē Saeimas Prezidijam.
Rinkēvičs iepriekš plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem akcentēja, ka šis ir simbolisks solis un vēl vienas padomju tradīcijas izskaušana valstī.
Viņa ieskatā, Skolotāju dienas atzīmēšana 5.oktobrī atbilst gan Eiropas praksei, gan arī tam, kādā veidā būtu saprātīgi cildināt un atzīmēt pedagogu devumu.