Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) aicina Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) normatīvajos aktos noteikt, cik pedagogiem bērnudārzos ir jābūt uz noteiktu bērnu skaitu, aģentūrai LETA pavēstīja LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga.
Ar šādu lūgumu arodbiedrība vērsusies pie ministrijas, atsaucoties uz informāciju no izglītības iestādēm par pašvaldību iecerēm samazināt pirmsskolas izglītības pedagogu skaitu no nākamā gada 1.janvāra. Šādu lēmumu jau esot pieņēmusi Saldus pašvaldība, savukārt Dienvidkurzemes novada un Liepājas pašvaldībās vēl notiekot sarunas, šādu informāciju saņēmusi arodbiedrība.
Pēc Vanagas vārdiem, šāds pašvaldību lēmums nozīmē pirmsskolas pedagogam ilgāku laiku atrasties vienam pašam ar lielu bērnu skaitu, lai arī esot jābūt pretēji. Viņa vērsa uzmanību, ka jau šobrīd esot situācijas, ka uz 20 bērniem divi pedagogi ir "vairāk uz papīra", bet realitātē viņi nomaina viens otru vai arī kopā atrodas ļoti īsu laiku. Arodbiedrību uztrauc, ka esošā situācija veicina pedagogu profesionālo izdegšanu.
Pirmsskolas izglītībā strādājošo pedagogu un pedagogu atbalsta personāla amatus un amata vienību skaitu nosaka izglītības iestādes dibinātājs saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kā arī ņemot vērā izglītības iestādes darba laiku, pirmsskolas izglītības programmas, grupu un izglītojamo skaitu grupās.
Taču pedagogu arodbiedrība vērš uzmanību, ka pašvaldībās esot ļoti atšķirīga izpratne par pirmsskolas izglītības programmu īstenošanai nepieciešamo pedagoģisko darbinieku amata vienību skaitu, lai nodrošinātu Ministru kabineta noteikumos noteikto pirmsskolas izglītības programmas obligātā satura apguvi un mācību procesa īstenošanas principu īstenošanu.
Līdzīga situācija valstī izveidojās 2009.gadā, kad Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā izveidojās 109 novadu un deviņu republikas pilsētu pašvaldības, pauž LIZDA. Toreiz IZM 2010.gadā izstrādāja un pašvaldībām nosūtīja "Ieteicamās pirmsskolas izglītības pedagogu un pedagogu atbalsta personāla amatu vienības pirmsskolas izglītības programmu īstenošanai izglītības iestādēs, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas" sarakstu.
LIZDA bažījas, ka arī šobrīd pašvaldību atšķirīgā izpratne par pirmsskolas izglītības skolotāju amata vienību skaitu uz grupu valsts līmenī "var būtiski ietekmēt" pirmsskolas izglītības programmu īstenošanas kvalitāti, vadlīnijās noteikto mērķu un uzdevumu sasniegšanu, pirmsskolas izglītības programmas saturā iekļauto vērtību, tikumu, caurviju prasmju, zināšanu, izpratnes un pamatprasmju veidošanu. Turklāt pedagogu darba slodzes maiņa mācību gada laikā, ja nav mainījušies ārējie faktori, piemēram, pieņemts lēmums par izglītības iestādes reorganizāciju vai liels izglītojamo skaita samazinājums, ir pretrunā ar ārējiem normatīviem aktiem.