Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē šodien paredzēts spriest, kā varētu atgūt zaudējumus, kurus nodarījusi uzņēmumu aizliegtā vienošanās par reģionālo autobusu pasažieru pārvadājumu iepirkumu.
Sēde paredzēta plkst.12 daļēji attālināti Jēkaba ielā 6/8, 306.zālē.
Uz sēdi aicināti Konkurences padomes (KP), VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD), Ekonomikas ministrijas, Satiksmes ministrijas, Tieslietu ministrijas (TM), Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) un Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas pārstāvji.
Pašlaik gan Zaļo un zemnieku savienība, gan "Progresīvie" Saeimā ir iesnieguši priekšlikumus, kā valstij vajadzētu reaģēt, lai atgūtu zaudējumus, kurus nodarījusi uzņēmēju aizliegtā vienošanās.
Jau ziņots, ka Konkurences padome (KP) ir secinājusi, ka AS "Liepājas autobusu parks", "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss", lai iepirkumā iegūtu pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai - 15 miljoni kilometru gadā, - savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumos - individuāli vai veidojot apvienības.
KP, izvērtējot lietas pierādījumus, secināja, ka pārkāpumu periodā iesaistīties uzņēmumi plānoja teju 20 tikšanās, kurās dažādās kombinācijās tikušies visi trīs lietas dalībnieki. Turklāt, lai īstenotu vienošanās un nodrošinātu tās nepārtrauktību, vienošanās starp lietas dalībniekiem tika sistemātiski aktualizēta un attīstīta, izmantojot dažādus saziņas kanālus - ne tikai zvanus, epastu un īsziņu sarakstes, bet arī mobilās lietotnes "Whatsapp", "Telegram", "Google drive".
Savukārt "Nordeka" paziņojusi, ka KP lēmumu par aizliegtu vienošanos uzskata par "kļūdainu" un plāno to pārsūdzēt. Līdzīgi LAP paziņojusi, ka neatzīst KP lēmumu par aizliegto vienošanos, un pēc padziļinātas iepazīšanās ar to lems par konkrētu tiesību aizsardzības līdzekļu izmantošanu, lai aizsargātu savas tiesiskās intereses.
Pēc šī gadījuma nolemts aktualizēt Publisko iepirkumu vadlīnijas, aicinot pasūtītājus jau līgumos iekļaut potenciālos riskus, lai aizliegtas vienošanās gadījumā tos būtu iespējams lauzt. Šāda vienošanās panākta, tiekoties satiksmes ministram Jānim Vitenbergam (NA), KP, IUB, TM, Finanšu ministrijas un ATD pārstāvjiem. ATD uzņēmusies veikt pārvadātāju aptauju, noskaidrojot to iespējas pārņemt kartelī iesaistīto uzņēmumu apkalpotās sabiedriskā transporta tīkla daļas.