Jaunos elektrovilcienus plānots ekspluatēt ar Krievijā ražotajiem sakaru blokiem

Sabiedrība
LETA 07:47, 12.01.2023 0

Jaunos "Škoda Vagonka" ("Škoda") elektrovilcienus plānots sākt ekspluatēt, izmantojot Krievijā ražoto sakaru bloku "Blok" vilcienu kustības drošības sistēmu, ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai, pavēstīja AS "Pasažieru vilciens" pārstāve Sigita Zviedre.



Viņa skaidroja, ka jautājums par "Blok" vilcienu kustības drošības sistēmas izmantošanu elektrovilcienos ir padziļināti vērtēts ar kompetentajām iestādēm. Balstoties uz to rekomendācijām, ir izstrādāts risku mazināšanās pasākumu kopums, lai novērstu identificētos drošības riskus un nodrošinātu "Škoda" vilcienu drošu ekspluatāciju.

"Šobrīd tiek turpināts "Škoda" vilcienu ražošanas process, un elektrovilcienu ekspluatāciju ir plānots uzsākt ar "Blok" vilcienu kustības drošības sistēmu, ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai tās uzstādīšanas un ekspluatācijas procesā,"norādīja Zviedre, piebilstot, ka vienlaikus "Pasažieru vilciens" sadarbībā ar kompetentajām iestādēm turpinās izvērtēt iespējas un papildu drošības risinājumus, lai šajos ģeopolitiskajos apstākļos pakāpeniski aizstātu Krievijas uzņēmumā izstrādātus tehniskos risinājumus ar Eiropas Savienībā (ES) vai Eiropas ekonomiskajā zonā ražotiem.

Kā skaidroja Zviedre, "Blok" ir lokāla kustības drošības sistēma, kuru, ja nepieciešams, vilciena vadītājs var manuāli izslēgt un turpināt vilciena kustību ar izslēgtu "Blok" sistēmu. Tās uzstādīšana vilcienos nodrošina dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumu izpildi. "Blok" automātiski nobremzē vilcienu pirms aizliedzošā signāla luksoforā ja to neizdara mašīnists, minimizējot cilvēciskā riska faktorus un radot papildu drošību.

"Pasažieru vilciens" pārstāve arī norādīja, ka ritošā sastāva drošības risinājumiem ir jābūt saderīgiem ar tiem, kas tiek izmantoti dzelzceļa infrastruktūrā. Pārejai uz "A" klases drošības risinājumiem vilcienos ir jābūt pakārtotai un jānotiek saskaņā ar uzlabojumiem infrastruktūrā, kurai atbilstoši Eiropas vilcienu kustības vadības sistēmas ieviešanas plānam jānotiek līdz 2030.gadam.

Kā ziņots, Valsts drošības dienests (VDD) un informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcija "Cert.lv" iebilst, ka Latvijas vajadzībām iepirktajos jaunajos pasažieru vilcienos "Škoda" tiek izmantoti Krievijā ražoti sakaru bloki, pērn oktobrī vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".

Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu "Blok", kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā "Saut".

Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu. Nevarot izslēgt, ka kāds, kurš zina konkrēto iekārtu vājās vietas, nākotnē to var attālināti izmantot ļauniem mērķiem. No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.

VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr PV vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām. To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu "Veps", kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta, kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums.

"Pasažieru vilciens" aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka Krievijā ražoto sakaru bloku "Blok" nomaiņa pret Rietumos ražoto sistēmu "Veps" provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro, un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu.

Kopumā "Pasažieru vilciens" Čehijas uzņēmumam pasūtījis 32 jaunus elektrovilcienus. Latvijā līdz šim nogādāti pieci vilcienu sastāvi, bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām.

Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Inese Lībiņa-Egnere: Rīgā jāpanāk progress Īpašā tribunāla izveidē

Šodien Rīgā notiek starptautiska sanāksme, kurā tiek izstrādāti tiesiski mehānismi, lai izveidotu Īpašo tribunālu agresijas noziegumam pret Ukrainu.

Sabiedrība Latvijā atrada veidu, kā strādāt ar «grūtiem» bērniem (+VIDEO)

Jaunizveidotās speciālistu komandas sniegs būtisku atbalstu uzvedības izaicinājumu risināšanā.

Sabiedrība Kažociņš: Baltijas valstis ir tehnoloģiski ļoti ievainojamas

Baltijas valstis ir tehnoloģiski ļoti ievainojamas, un tas ir jāsaprot, komentējot konstatētos zemūdens kabeļu bojājumus Baltijas jūrā, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja bijušais Valsts prezidenta padomnieks nacionālās drošības jautājumos Jānis Kažociņš.

Sabiedrība Nākamās nedēļas sākumā, kļūstot siltākam, sniegs nokusīs

Pēc ziemīgas nedēļas nogales jau pirmdien Latvijā atgriezīsies siltāks laiks. Kurzemē sniegs nokusīs strauji, citviet tas notiks pakāpeniskāk, prognozē sinoptiķi.

Lasiet arī

Ekonomika No Bolderājas uz Siguldu varēs doties ar vilcienu, kas darbināms ar akumulatoru

Bateriju minimālam nobraukumam bez uzlādes jābūt aptuveni 100 km.

Sabiedrība Otrdienas rītā iespējama vilcienu atcelšana dzelzceļa posmā Saulkrasti-Skulte

Otrdienas rītā vilciena tehnisku iemeslu dēļ iespējama vilcienu atcelšana dzelzceļa posmā Saulkrasti-Skulte, tviterī informē AS "Pasažieru vilciens" pārstāvji.

Sabiedrība Šodien kavējas vilcieni Jelgavas virziena līnijā

Pirmdien kavējas vilcieni Jelgavas virziena līnijā, liecina AS "Pasažieru vilciens" (PV) publiskotā informācija.

Ekonomika Latvijas pasažieru dzelzceļa pārvadājumi joprojām ir lielākie Baltijā (+VIDEO)

Šobrīd AS "Pasažieru vilciens" no ražotāja "Škoda Vagonka" ir saņēmusi 19 jaunos elektrovilcienus.