Saeima ceturtdien otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus likumā par nodokļiem un nodevām, paredzot, ka iesniegumus Valsts ieņēmumu dienestam (VID) nodokļu administrēšanas jautājumos no 2021.gada nodokļu maksātāji varēs iesniegt tikai Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS).
Plānots, ka elektroniski būs jāiesniedz jebkurš iesniegums, kurā ietverts VID kompetencē esošs lūgums, sūdzība, jautājums vai priekšlikums, kā arī gada ienākumu deklarācija.
Lai personas, kas nav EDS lietotājas, varētu apgūt iemaņas darbam ar elektronisko sistēmu, ka arī, lai VID varētu veikt izglītojošus pasākumus un informēt iedzīvotājus par gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanu un iesniegšanu elektroniski, izmaiņas plānots ieviest no 2021.gada 1.janvāra.
Lai persona varētu lietot EDS, tai būs jāreģistrējas kā sistēmas lietotājam. To varēs izdarīt tiešsaistē, autentificējoties ar internetbankas rīkiem, elektronisko identifikācijas karti vai drošu elektronisko parakstu. Tāpat par EDS lietotāju varēs kļūt, personīgi iesniedzot rakstisku iesniegumu VID un apliecinot savu identitāti. VID iesniedzēju reģistrēs kā EDS lietotāju un tam piešķirs lietotājvārdu un paroli.
Likuma grozījumi rosināti, lai paātrinātu informācijas apriti un samazinātu administratīvo slogu gan nodokļu maksātājiem, gan nodokļu administrācijai.
Patlaban VID nodokļu maksātājiem nodrošina vairāk nekā 220 dažāda veida pakalpojumus nodokļu (nodevu) administrēšanas un muitas jomā. VID apkopotie dati liecina, ka ik gadu, piemēram, apmēram 18% no gada ienākumu deklarācijām tiek iesniegtas papīra veidā.
Apspriežot iecerētās izmaiņas, par likumprojekta virzību atbildīgās Budžeta komisijas sēdē izskanēja vairāki jautājumi, tostarp par to, cik samērīga ir pilnīga pāreja uz saziņu elektroniski. Tika uzsvērts, ka ikvienam, kuram ir nepieciešams, piemēram, noskaidrot kādu interesējošu jautājumu, iesniegt sūdzību vai apstrīdēt pieņemtu lēmumu, ir jānodrošina iespēja to izdarīt.