Galvenais izmantošanas nolūks nav kravu pārvadājumi, bet pakalpojumu sniegšana.
Centrālā statistikas pārvalde (CSP) pirmo reizi ir apkopojusi un publicējusi detalizētus datus par vieglo kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām (N1 kategorija) lietošanu Latvijā, analizējot to faktiskās pārvietošanās intensitāti, lietošanas biežumu pa nedēļas dienām un braucienu attālumus. Dati ļauj novērtēt šī transportlīdzekļu segmenta izmantošanas paradumus un sniedz ieskatu uzņēmumu un privātpersonu atšķirīgās lietošanas tendencēs.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem, 2025.gada 1.janvārī Latvijā bija reģistrēti nepilni 70 tūkstoši kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām (N1 kategorija). Kopš 2017.gada šo transportlīdzekļu skaits valstī ir pieaudzis par 31% un turpina stabili pieaugt par vismaz 3% gadā, ar straujāko kāpumu novērojamu 2022.gadā salīdzinājumā ar 2021.gadu, kas lielā mērā saistāms ar pandēmijas ietekmi uz loģistikas un piegādes sektoru. Neraugoties uz šī autoparka pieaugumu, Latvijā līdz šim nav bijis pieejamas visaptverošas informācijas par N1 automobiļu lietojumu - to noslodzi, pielietojuma veidiem, pārvadāto kravu daudzumu un veidu, kā arī maršrutu īpatnībām, tostarp pieturu skaitu un sadalījumu.
2024.gadā kopumā tika veikti 12,7 milj. braucienu ar vieglajām kravas automašīnām, kas ir vidēji gandrīz 35 tūkst. braucienu dienā. No visiem braucieniem tikai 27% braucieni ir ar kravu, atlikušie braucieni ir ar darba instrumentiem un iekārtām vai brauc bez kravas.
Pētījuma dati rāda, ka N1 kategorijā galvenais izmantošanas nolūks Latvijā nav kravu pārvadājumi, bet pakalpojumu sniegšana. Visvairāk braucienu (9 milj.) veikts ar automobiļiem, kas izmantoti pakalpojumu sniegšanai vai saimnieciskās darbības nodrošināšanai, būvniecībā un privātām vajadzībām, kur ietilpst arī remontdarbu veikšana, teritoriju apsekošana un pat dzīvu būtņu pārvadāšana.
Saskaņā ar apsekojuma datiem, 2024.gadā Latvijas teritorijā ar N1 kategorijas transportlīdzekļiem nobraukts 536,5 milj. kilometru, kas ir par 27,6% vairāk nekā 2024.gadā Latvijas teritorijā nobrauktie kilometri ar smago kravas autotransportu (ar pilnu masu virs 3,5 tonnām). Līdzīgi kā ar braucienu skaitu, visvairāk kilometru veikts braucienos bez kravas (334,5 milj. kilometru) un pakalpojumu sniegšanā (198,2 milj. kilometru), kam seko kravu pārvadājumi (176,2 milj. kilometru). Vismazāk nobraukts ar automobiļiem, kas izmantoti pasta un kurjeru pakalpojumu nodrošināšanai Latvijas teritorijā (40,6 milj. kilometru).