Būvniekiem kopš februāra nav maksāts par Rail Baltica abām stacijām

Ekonomika
VS.LV 20:23, 02.06.2024 0

Būvniekiem kopš februāra nav maksāts par "Rail Baltica" abām starptautiskajām stacijām, svētdien vēsta raidījums "Nekā personīga".

 
Foto: LETA

Raidījumā informē, ka par abām starptautiskajām "Rail Baltica" stacijām - Rīgas lidostā un Rīgas centrālajā stacijā - būvniekiem nav maksāts kopš februāra.

"Nekā personīga" atzīmē, ka pirms vairākiem gadiem noslēgtie līgumi ar būvniekiem iekļauj cenu indeksāciju, taču netika paredzēts, ka inflācija būs 20-30%. "Pasūtītie darbi ir paveikti, rēķini izrakstīti un akceptēti gan no "Eiropas dzelzceļa līnijām", gan Satiksmes ministrijas, bet inflācijas dēļ darbi izmaksājuši krietni dārgāk, un starpību nav no kā samaksāt," vēsta raidījums, piebilstot, ka sadārdzinājums ir ignorēts ilgāku laiku un patlaban sasniedz 39 miljonus eiro.

"Tas, ko prasa būvnieki, ir pamatoti, jo darbi ir izpildīti", norāda "Eiropas dzelzceļa līnijas" pagaidu valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Viņš arī atzīmē, ka sadārdzinājums līdz 2023.gada 31.decembrim bija 33 miljoni eiro, bet šogad līdz jūnijam sadārdzinājums veido vēl sešus miljonus eiro.

Savukārt satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) atzīmēja, ka tiek gatavots visaptverošs informatīvais ziņojums par abām "Rail Baltica" starptautiskajām stacijām, lai pārliecinātos, kāpēc ir tik radikāli sadārdzinājumi. "Mēs esam arī iekšējās pārbaudēs konstatējuši, ka, iespējams, līgumu slēdzošās Latvijas puses amatpersonas, ir uzņēmušās saistības, kas iet pāri ietvaram, par kuru valdība ir lēmusi," sacīja ministrs.

Raidījumā arī min, ka ar būvniekiem tiek runāts par apmaksas grafika pārskatīšanu.

Tāpat raidījumā norāda, ka vasarā Eiropas Komisija skatīs Latvijas jaunāko pieteikumu par nākamo, pēc kārtas desmito, Eiropas naudas piešķīrumu "Rail Baltica" projektam, un līdz tam Latvijai ir jātiek skaidrībā, kas ar projektu notiek.

Raidījums arī norāda, ka kopš 2015.gada Latvija no Eiropas Savienības līdzekļiem ir piesaistījusi 796 miljonus, vēl 223 miljonus finansējusi valsts. No šīs naudas apgūta aptuveni trešā daļa.

Jau vēstīts, ka "Rail Baltica" projekts, kurā pēdējā laikā izgaismojas problēmas ar termiņu ievērošanu un finansējuma apgūšanu, paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma - 1435 milimetru - dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

Valsts drošības dienests (VDD) pagājušā gada darbības pārskatā uzsvēris, ka, neraugoties uz esošajiem sarežģījumiem, turpmāka "Rail Baltica" infrastruktūras izbūves aizkavēšanās nav pieļaujama un projektā ir nepieciešama mērķtiecīga risku pārvaldība.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Latvijas Banka: kreditēšanā jūtamas nelielas pozitīvas vēsmas

Latvijā kreditēšanā ir jūtamas nelielas pozitīvas vēsmas, Latvijas Bankas uzturētajā ekonomiskās analīzes vietnē "makroekonomika.lv" atzīmē centrālās bankas ekonomists Vilnis Purviņš.

Ekonomika Rinkēvičs ANO uzsver Latvijas priekšrocības mākslīgā intelekta attīstības jomā

Latvijas prezidents Edgars Rinkēvičs ANO uzsvēris Latvijas priekšrocības mākslīgā intelekta un komunikāciju tehnoloģiju attīstības jomā, aģentūru LETA informēja Valsts prezidenta padomnieks komunikācijas jautājumos Mārtiņš Drēģeris.

Ekonomika FinCEN paziņo par sankciju pret ABLV Bank atcelšanu

ASV Finanšu ministrijas Finanšu noziegumu apkarošanas tīkls ("FinCEN") ceturtdien paziņojis par rosināto sankciju pret "ABLV Bank" atcelšanu, portāla VS.LV informēja ASV vēstniecībā Latvijā.

Ekonomika E-rēķini un darba nodokļi – izmaiņas, kam jāgatavojas jau šodien

Ministru kabineta otrdien pieņemtais lēmums virzīt izskatīšanai Saeimā Finanšu ministrijas izstrādātos grozījumus Grāmatvedības likumā, kas paredz ieviest strukturētu elektronisko rēķinu apriti, liks vienam otram uzņēmējam steigā meklēt risinājumu, gada nogali padarot trauksmaināku.

Lasiet arī

Ekonomika ES: Latvijas valdībai jāmeklē iespējas samazināt «Rail Baltica» izmaksas

Latvijas valdībai ir jāmeklē iespējas samazināt dzelzceļa projekta "Rail Baltica" izmaksas, ceturtdien intervijā Latvijas Radio pauda Eiropas Komisijas (EK) priekšsēdētājas izpildvietnieks Valdis Dombrovskis (JV).

Sabiedrība Briškens: Abas Rīgas starptautiskās stacijas nedrīkst atstāt puspabeigtas

Uz valdību prioritāri tiks virzīts scenārijs ar integrētu Rīgu jau "Rail Baltica" projekta pirmajā kārtā, aģentūrai LETA atzīmēja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P), komentējot Satiksmes ministrijas (SM) saskaņošanai iesniegto informatīvo ziņojumu, kurā piedāvā 2021.-2027.gada Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta periodā izveidot 1520 mm (milimetru) jeb jau tagad Latvijā esošā sliežu ceļu platuma savienojumu no Rīgas Centrālās pasažieru stacijas līdz Rīgas lidostai pirms "Rail Baltica" projekta pirmās kārtas pabeigšanas.

Sabiedrība Piedāvā būvēt esošā platuma sliedes starp Rīgas lidostu un staciju

Satiksmes ministrija (SM) saskaņošanai iesniegusi informatīvo ziņojumu, kurā piedāvā 2021.-2027.gada Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta periodā izveidot 1520 mm (milimetru) jeb jau tagad Latvijā esošajā sliežu ceļu platumā savienojumu no Rīgas Centrālās pasažieru stacijas līdz Rīgas lidostai.

Sabiedrība Galvenā prioritāte - panākt vienošanos par pirmās kārtas izbūves plānu

Šobrīd 278,6 km no 870 km garās Rail Baltica pamattrases ir būvniecības līgumu stadijā, un vēl 227,5 km pamattrases atrodas iepirkuma posmā.