Latvijā pēc 2030.gada sagaidāms straujāks elektroenerģijas patēriņa pieaugums

Ekonomika
LETA 13:26, 02.04.2024 0

Latvijā pēc 2030.gada sagaidāms straujāks elektroenerģijas patēriņa pieaugums, un no 2030. līdz 2035.gadam patēriņa pieaugums var sasniegt līdz pat 100%, liecina AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) uzdevumā veiktā starptautiskās auditoru kompānijas "KPMG" pētījuma rezultāti par patēriņa attīstības tendencēm Baltijas valstīs un Ziemeļvalstīs.

 
Foto: LETA

Līdz 2029.gadam patēriņa pieaugums sagaidāms mērens, ko stimulēs elektromobilitāte jeb elektroenerģijas izmantošana transportā, elektroenerģijas izmantošana apkurē, kā arī vispārējs labklājības pieaugums.

Savukārt patēriņu bremzējoši faktori būs energoefektivitātes uzlabošanās, demogrāfiskās situācijas pasliktināšanās un mikroģenerācijas attīstība. Tā rezultātā patērētāji mazāk elektroenerģijas saņems no tīkla, dodot priekšroku lokāliem ģenerācijas risinājumiem, piemēram, saules paneļiem, minēts pētījumā.

Pētījumā analizētas iespējamās patēriņa tendences piecos segmentos - rūpniecībā, sabiedriskākajā un komerciālajā sektorā, mājsaimniecībās, transportā un enerģētikā, izvērtējot tos pēc astoņiem faktoriem, kas var mainīt pieprasījumu pēc elektroenerģijas - demogrāfiskajām tendencēm, izmaiņām energoefektivitātē, mikroģenerācijas apjomā, labklājības līmenī, elektromobilitātē, apkures risinājumos, kā arī tehnoloģiju, kas ļauj pārvērst elektroenerģiju kurināmajā jeb P2X, attīstībā.

KPMG pētījuma rezultāti kopīgi pārrunāti ar Klimata un enerģētikas ministriju, kura kā vadošais enerģētikas politikas veidotājs vienlīdz īsteno zaļā kursa virzību Latvijā.

Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (ZZS) norāda, ka Latvija virzās uz stabilas elektroenerģijas eksportētāja valsts statusu, nodrošinot patērētājiem lētu un zaļu elektroenerģiju. Eiropa, tostarp Latvija ir uzņēmusies īstenot pārkārtošanos uz klimatam neitrālu vidi, kas jāsasniedz līdz ar 2050.gadu. Lai to īstenotu, nepieciešams samazināt dabai kaitīgās emisijas, ko var īstenot divos veidos - fosilos resursus nomainot ar atjaunīgajiem, vai mazāk tērējot esošos resursus, vairojot energoefektivitāti.

"Strādājot pie Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2030.gadam, paredzam atjaunīgo energoresursu pieaugumu gala patēriņā līdz 57%, kur būtisku lomu spēlēs vēja, saules un hibrīdprojektu attīstība Latvijā," pauž Melnis.

AST valdes priekšsēdētājs Rolands Irklis norāda, ka Latvijā pēdējos 10 gados elektroenerģijas vidējais patēriņš gadā ir bijis septiņas teravatstundas (TWh) un šobrīd tam ir tendence samazināties. Vienlaikus, lūkojoties uz atjaunojamo resursu elektrostaciju attīstītāju ambīcijām - pieprasītās jaudas apjoms no pārvades tīkla piecas reizes pārsniedz Latvijas maksimālo patēriņu.

"Lai īstenotos pētījumā minētais optimistiskais scenārijs un Latvijas elektroenerģijas patēriņš dubultotos, ir nepieciešama straujāka AER projektu attīstība un atbalsta mehānismi P2X tehnoloģiju attīstībai," akcentē Irklis.

Lai gan novērojamas atšķirības starp pētījumā apskatītajām valstīm, kopumā tajās visās ilgtermiņā sagaidāms elektroenerģijas patēriņa pieaugums. Prognozes "KPMG" eksperti veikuši, pieņemot, ka no 2030.gada būs ekonomiski pamatota P2X tehnoloģiju attīstība.

AST valdes loceklis Arnis Daugulis norāda, ka neatkarīga eksperta "KPMG" pētījumā piedāvātā metodika ļaus AST precīzāk sagatavot jaudas pietiekamības novērtējumu, ko AST veic, izstrādājot ikgadējo novērtējuma ziņojumu, kurā ik gadus izvērtē elektroenerģijas ražošanas un patēriņa tendences un nosaka turpmāko Latvijas elektroenerģijas sistēmas attīstību vismaz 10 gadu periodam. Pētījuma rezultāti ļaus precīzāk plānot Latvijas elektroenerģijas sistēmas jaudas pietiekamību, kā arī izvērtēt un pamatot elektropārvades tīkla attīstības projektus.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Volvo atsakās no plāna līdz 2030.gadam pāriet tikai uz elektroauto ražošanu

Zviedrijas autobūves uzņēmums "Volvo Cars", kas pieder Ķīnas autoražotājam "Zhejiang Geely Holding Group", trešdien paziņoja, ka atsakās no plāna līdz 2030.gadam pakāpeniski pāriet tikai uz pilnībā elektrisku automobiļu ražošanu.

Ekonomika Kredītu procentu likmes Latvijā ir starp augstākajām eirozonā

Gada laikā kreditēšanas jomā ir vērojami atsevišķi uzlabojumi, tomēr kopumā vēl ir daudz iespēju progresam, teikts Latvijas Bankas sagatavotajā "Finanšu pieejamības pārskatā 2024".

Ekonomika Ir novērojama kreditēšanas izaugsme gan mājsaimniecību, gan uzņēmumu kreditēšanā

Ceturtdien, 5. septembrī, notika Finanšu sektora attīstības padomes sēde, kuru vadīja Ministru prezidente Evika Siliņa.

Ekonomika LDDK uzstās uz sākotnējo nodokļu reformas mērķu izpildi

LDDK ieskatā, ir nepieciešams noteikt konkrētu minimālo robežu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu kopējo tēriņu samazinājumam (LDDK piedāvā to noteikt 5% apmērā).

Lasiet arī

Ekonomika Elektrības vidējā cena pagājušajā nedēļā Baltijā samazinājās par 2%

Elektroenerģijas vidējā cena pagājušajā nedēļā Latvijā, Lietuvā un arī Igaunijā samazinājās par 2% un bija 103,35 eiro par megavatstundu (MWh), informē AS "Latvenergo" pārstāvji.

Ekonomika Elektrības vidējā cena pagājušajā nedēļā Baltijā samazinājās par 1%

lektroenerģijas vidējā cena pagājušajā nedēļā Latvijā, Lietuvā un arī Igaunijā samazinājās par 1% un bija 95,37 eiro par megavatstundu (MWh), informē AS "Latvenergo".

Ekonomika Pabeigti apjomīgākie būvdarbi sinhronā kompensatora stacijai Ventspilī

Jaunajai AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) sinhronā kompensatora stacijai Ventspilī pabeigti apjomīgākie būvdarbi, informēja AST pārstāvji.

Ekonomika Latvijas TEC un HES veic priekšdarbus 2025.gada sinhronizācijai

AS "Latvenergo" termoelektrocentrāles (TEC) un hidroelektrostacijas (HES), gatavojoties 2025.gada Baltijas energosistēmas nodalīšanai no sinhronas darbības ar Krievijas un Baltkrievijas sistēmu, veic nepieciešamos priekšdarbus, informē "Latvenergo" pārstāvji.