Latvijā mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pagājušajā gadā pēc kalendāri koriģētajiem datiem salīdzināmās cenās samazinājies par 2,1% salīdzinājumā ar 2022.gadu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Tostarp pārtikas preču mazumtirdzniecībā bija kritums par 3,5%, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apmēri, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 2,3%, bet autodegvielas - palielinājās par 1,3%.
2023.gada decembrī, salīdzinot ar 2022.gada decembri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,1%. Tostarp pārtikas preču mazumtirdzniecībā bija kāpums par 1,2%, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apmēri, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 2,9%, bet autodegvielas - samazinājās par 4,4%.
Salīdzinot ar 2022.gada decembri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos - par 26,6%, apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā - par 13,7%, kā arī mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā - par 10,3%.
Apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces, - par 22,6%, un to ietekmēja atsevišķu uzņēmumu saimnieciskās pamatdarbības veida maiņa. Apgrozījums samazinājās arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos - par 4% un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā - par 2,9%.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, 2023.gada decembrī, salīdzinot ar 2022.gada decembri, pieauga par 0,6%.
Savukārt 2023.gada decembrī, salīdzinot ar novembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 0,1%. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 0,8%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apmēri, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 0,4%, bet autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 0,2%.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos - par 11,5%. Lielākais apgrozījuma kritums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā - par 8%, nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces - par 4,8%, un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos - par 4,6%.
2023.gada decembrī, salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 11,5%.