Valainis: 2024.gads būvniecības birokrātijas mazināšanā būs ļoti svarīgs

Ekonomika
LETA 07:09, 10.01.2024 0

Šis gads būvniecības birokrātijas mazināšanā būs ļoti svarīgs, intervijā aģentūrai LETA uzsvēra Ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS).

 

Viņš norādīja, ka attiecībā uz administratīvā sloga mazināšanu Ekonomikas ministrija (EM) regulāri iesniedz valdībā normatīvos aktus par izmaiņām atsevišķos jautājumos, kas nozarēm ir ļoti būtiski, jo attiecas uz procesu vienkāršošanu.

"Kopumā mēs valdību un premjeri jau esam iepazīstinājuši ar mērķiem, uz kuriem ejam, un esam saņēmuši akceptu," sacīja Valainis.

Mērķis ir samazināt būvniecības birokrātiskos procesus, jo "uzbūvēt mēs varam gana ātri, bet dokumentu kārtošanā gan mēs galīgi neesam labākie, teritoriju attīstības plānojuma ziņā ir tieši tāpat".

Šobrīd ir izstrādāti normatīvi, lai situāciju uzlabotu, un EM plāno janvāra vidū jau prezentēt gatavus risinājumus, kurus būs saskaņojuši ar uzņēmējiem un attīstītājiem. Kā piemēru ekonomikas ministrs minēja teritorijas plānojumus, uzsverot, ka nevar būt situācija, ka teritorijā ir atļauts būvēt industriālo parku, bet, ejot jau tālāk ar detālplānojumiem, pēc gada izrādās, ka tas nav iespējams.

"Vienlaikus paturam prātā to, ka nesen mēs bijām piemiņas pasākumā Zolitūdes traģēdijas vietā un, runājot par šiem atvieglojumiem, mēs neaizmirstam par drošību nevienā brīdī," intervijā uzsvēra Valainis.

Janvāra pirmajā pusē jauno normatīvo regulējumu plānots prezentēt uzņēmēju organizācijām, un tiklīdz būs atbilde, ka uzņēmējiem šie risinājumi der, EM plāno tos prezentēt premjeres vadītajā Stratēģiskās attīstības komitejā, savukārt pēc tam - valdībā.

"Rosinātās izmaiņas plašākai sabiedrībai varbūt maz ko izteiks, bet reālajiem darītājiem un attīstītājiem tas ir svarīgi, jo ir jāatsakās no pilnīgi nejēdzīgām lietām, kas neko nedod, bet uzņēmējiem izmaksā ārkārtīgi dārgi vai prasa laiku, ko mēs varam ietaupīt," sacīja Valainis.

Ekonomikas ministrs intervijā uzsvēra, ka birokrātijas mazināšanas darbā iesaistījuši arī Rīgas pašvaldību. Tāpat arī sadarbība ar pilsētu pašvaldībām nekur nav pazudusi.

Valainis sacīja, ka gribētu, lai 2024.gada pirmajā pusē šie būvniecības birokrātisko šķēršļu jautājumi par 90% būtu noņemti no politiskās dienaskārtības un par to vairs nebūtu jārunā.

"Es tam veltīšu ļoti lielu uzmanību, jo gan Latvijas Banka, gan investori uz to ir norādījuši kā uz vienu no galvenajām problēmām. Tas nav jautājums, kurā mēs varam atļauties paši sev uzkraut problēmas, tādējādi kavējot savu attīstību," pauda ministrs.

Runājot par jaunu mājokļu būvniecību, Valainis izvirzījis mērķi - 10 000 jaunu mājokļu gadā, kas ir vidējais rādītājs Ekonomikas attīstības un sadarbības organizācijas (OECD) valstīs.

Šobrīd Latvijā tiek būvēti 3000-4000 jaunu mājokļu gadā, tādēļ mērķis ir gana ambiciozs, tomēr Lietuva un Igaunija to spēj īstenot. Lai to izdarītu, šajā gadā plānots strādāt pie tā, lai 2024.gadā Latvijā parādītos jauna banka, kas izsniedz hipotekāros kredītus.

Saeimā ir iesniegti EM izstrādāti grozījumi, kas paredz vienkāršāku pārejas modeli, lai cilvēki hipotekārā kredīta dzīves cikla laikā var nomainīt banku, jo pašlaik tas ir ļoti dārgi un birokrātiski.

Tāpat plānots atkal atļaut hipotekāro kredītu reklāmas, kas šobrīd ir ierobežotas. "Savulaik tas bija politisks gājiens, lai ierobežotu ātro kredītu reklāmas, bet viss ir beidzies ar to, ka ierobežotas ir pilnīgi visas kreditēšanas reklāmas, izņemot ātros kredītus, kuri turpina reklamēties no rīta līdz vakaram," uzsvēra Valainis.

Vienlaikus ministrs sacīja, ka ir jādomā arī par citiem kapitāla avotiem, ne tikai klasisko finansējumu. Tostarp jāstrādā, lai īstenotu programmas, kas jau pastāv. "Piemēram, mums jau cik gadus stāv 43 miljoni eiro atbalsta programmā īres namu būvniecībai, kas vēl joprojām nav izmantoti," norādīja Valainis.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Nākamgad varētu atjaunot pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili

Pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili varētu atjaunot nākamā gada pavasarī pēc dzelzceļa remontdarbu pabeigšanas Latvijā, ceturtdien paziņoja Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) pasažieru pārvadājumu kompānijas "LTG Link" pārstāvji.

Ekonomika Latvijā atsavināti 20% no nepieciešamajām «Rail Baltica» zemes vienībām

Patlaban Latvijā ir atsavināti 20% no nepieciešamajām dzelzceļa projekta "Rail Baltica" zemes vienībām, ceturtdien starptautiskajā nākotnes transporta un mobilitātes konferencē "Look at the Future of Mobility 2024" sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Ekonomika Eksperti: kāpēc «zaļais» transports Latvijā ir apstājies (+VIDEO)

Dīleri stāsta, ka vairs nevēlas pieņemt lietotus elektroauto, jo iespējamība tos pārdot ir ļoti maza.

Ekonomika Rīgas vicemērs Ratnieks «‎Naudas pašvaldībām katastrofāli trūkst (+VIDEO)

Galvaspilsēta dod līdzekļus novadiem, bet pati ir spiesta ņemt kredītus.

Lasiet arī

Ekonomika VNĪ sola, ka būvēs dzīvojamās ēkas visā Latvijā (+VIDEO)

Šogad veiktajā pētījumā tika intervētas 19 pašvaldības.

Ekonomika Būvniekiem jārēķinās, ka Rīgā 80% teritoriju ir dažādi apgrūtinājumi (+VIDEO)

Vērtības transformējas, kā to šobrīd lieliski var vērot Latgales priekšpilsētā.

Ekonomika VID sazināsies ar zemas algas maksājošiem 260 būvniecības uzņēmumiem

Valsts ieņēmumu dienests (VID) tuvākajā laikā plāno sazināties ar netipiski zemas algas maksājošiem 260 būvniecības uzņēmumiem, piektdien intervijā Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam "Rīta panorāma" sacīja VID ģenerāldirektore Baiba Šmite-Roķe.

Sabiedrība Galvenā prioritāte - panākt vienošanos par pirmās kārtas izbūves plānu

Šobrīd 278,6 km no 870 km garās Rail Baltica pamattrases ir būvniecības līgumu stadijā, un vēl 227,5 km pamattrases atrodas iepirkuma posmā.