Patēriņa cenas šogad novembrī salīdzinājumā ar oktobri Latvijā nemainījās, bet gada laikā - šogad novembrī salīdzinājumā ar 2022.gada novembri - palielinājās par 1%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 2,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, novembrī pieaudzis par 10,6%.
2023.gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,3 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,2 procentpunkti), kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,3 procentpunkti) un dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,2 procentpunkti).
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2023.gada novembrī, salīdzinot ar 2022.gada novembri, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+ viens procentpunkts), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,5 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,5 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,8 procentpunkti) un ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,7 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 3,7%.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu gada laikā grupā bija maizei (+8,9%) un konditorejas izstrādājumiem (+3,1%). Dārgāka bija cūkgaļa (+10%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+4,8%), gaļas izstrādājumi (+6,3%). Cenas pieauga kafijai (+12,1%), svaigiem augļiem (+12%), svaigiem dārzeņiem (+7,8%), augļu un dārzeņu sulām (+19,3%), saldējumam (+14,9%), olīveļļai (+31%), saldumiem (+14,9%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+12,5%), žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+13,2%), kartupeļiem (+8,7%), šokolādei (+5,2%), olām (+5,2%). Savukārt cenas saruka pienam (-17,4%), piena produktiem (-11,3%), sviestam (-16,7%), sieram un biezpienam (-3,9%), mājputnu gaļai (-5%), kā arī augu eļļai (-10,8%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 7,5%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 8,1%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 6,5%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 9,1%. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-19,3%). Cenas samazinājās cietajam kurināmajam (-26,5%), dabasgāzei (-27,7%), elektroenerģijai (-6,4%), kanalizācijas pakalpojumiem (-8,9%). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+6,2%), mājokļa īres maksa (+9,1%), atkritumu savākšana (+13,6%). Dārgāki bija mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 8%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi un medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 5,1%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 12%. Dīzeļdegviela kļuva lētāka par 14,1%, benzīns - par 8%, bet auto gāze - par 15,9%. Gada laikā cenu kritums bija arī lietotām automašīnām. Savukārt cenas pieauga pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem un pasažieru aviopārvadājumiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā pieauga par 4,8%, sadārdzinoties barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem. Lētāki bija personālie datori un kompleksie atpūtas pakalpojumi.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā pieauga par 7%, ko visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija apģērbiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, ēdnīcu pakalpojumiem, pirmsskolas izglītībai, apaviem.