VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) vērsīsies ar zaudējumu piedziņu pret Konkurences padomes (KP) konstatētā ceļu būves karteļa dalībniekiem, informēja LVC pārstāvji.
Precīzas summas, par kurām LVC vērsīsies ar piedziņu, būs zināmas, kad uzņēmums iepazīsies ar pilnu KP lēmumu.
LVC ir viens no lielākajiem ceļu būvdarbu pasūtītājiem un cieši sadarbojas ar Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB), pilnveidojot iepirkumu sistēmu, kā arī ņem vērā KP vadlīnijas un rekomendācijas konkurences jomā, uzsver LVC pārstāvji. Pastāvīgi tiek pilnveidoti arī iepirkumu nolikumi - ir ieviesti paraugnolikumi līdzīgiem iepirkumu priekšmetiem, vienotas kvalifikācijas prasības līdzīga apjoma iepirkumiem, sadarbībā ar "Lursoft" ir radīts rīks sankciju pārbaudei.
Pateicoties nepārtrauktam darbam pie iepirkumu sistēmas pilnveides, kopš 2018.gada konkurence LVC ceļu būvdarbu iepirkumos ir dubultojusies. Ja 2018.gadā bija vidēji 2,11 pretendenti vienā iepirkumā, tad 2022.gadā tie bija jau 4,07 pretendenti.
Līdz ar ievērojamu konkurenci pēdējo gadu laikā LVC iepirkumos bija vērojams cenu samazinājums. Piemēram, pērn, pateicoties savlaicīgi veiktajiem iepirkumiem un konkurencei tajos, līdz 24.februārim veiktajos iepirkumos bija izveidojies gandrīz 11 miljonu eiro ietaupījums, tāpēc bija iespējams veikt līgumcenu pārskatīšanu jau noslēgtajiem līgumiem, kā arī noslēgt līgumus ar lielākām izmaksām pēc 24.februāra.
LVC iepirkumu sistēma pēdējos gados ir piedzīvojusi virkni uzlabojumu, kas palīdz efektīvāk plānot un organizēt iepirkumu procesu. 2019.gadā ir veikts "Ernst&Young" audits ar mērķi izvērtēt LVC veikto valsts finansēto iepirkumu procesu. Auditā secināts, ka procesi atbilst normatīvajam regulējumam, un saņemti ieteikumi - izstrādāt valsts finansēto iepirkumu vadlīnijas un iepirkuma komisijas reglamentu. Ieviešot audita ieteikumus, 2020.gadā apstiprinātas vadlīnijas valsts finansēto iepirkumu veikšanai.
Tās detalizēti apraksta iepirkuma principus un veicamās darbības, kas iepirkumu komisijām jāievēro savā darbā; aptver visu procesu, kas saistīts ar iepirkumu, un maksimāli izslēdz subjektīvu vērtējumu. 2020.gadā arī apstiprināts LVC iepirkumu komisijas reglaments. Būtiskas izmaiņas attiecībā uz iepirkumu norisi notikušas uzņēmuma iekšējā struktūra, kā rezultātā Iepirkumu daļa ir nonākusi tiešā LVC valdes priekšsēdētāja pakļautībā, līdz tam tā bija Būvniecības pārvaldes direktora pārvaldībā.
Ņemot vērā KP lēmumu, LVC atkārtoti konsultēsies ar IUB un KP gan par iepirkumu sistēmas vēl turpmāko pilnveidi, gan par karteļa dalībnieku turpmāko dalību LVC iepirkumos.
Jau ziņots, ka KP par dalību ceļu būves kartelī piemērojusi sodu trim uzņēmumiem - AS "A.C.B", AS "Ceļu pārvalde", kurai šobrīd tiesa ir ierosinājusi tiesiskās aizsardzības procesa lietu, un likvidācijas procesā esošajai SIA "Strabag", trešdien preses konferencē sacīja KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis.
KP ceļu būves karteļa lietā uzņēmumiem piemērojusi sodu kopumā 4 451 649,77 eiro apmērā.
KP, pamatojoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sniegto informāciju un izpētes laikā papildu gūtajiem pierādījumiem, konstatējusi Konkurences likumā un līgumā par Eiropas Savienības darbību noteikto aizliegumu pārkāpumu ceļu būves uzņēmumu darbībās.
KP aizliegto vienošanos konstatējusi VSIA "Latvijas valsts ceļi" rīkotajos publiskajos iepirkumos par ceļu un maģistrāļu būvniecību Latvijā.
"A.C.B" piemērots sods 2 920 157,18 eiro apmērā, "Ceļu pārvaldei" - 1 026 958,61 eiro apmērā, bet "Strabag" - 504 533,98 eiro apmērā.
Papildus tam ar "A.C.B" un "Strabag" KP panākusi izlīgumu par tiesiskā strīda izbeigšanu lietā, uzņēmumiem piekrītot konstatētajiem faktiem un apņemoties nepārsūdzēt KP gala lēmumu. Izlīgums paredz soda samazinājumu par 10%.
KP konstatēja, ka aizliegtās vienošanās īstenošanā īpaša loma bija "A.C.B" pārstāvim, kurš atsevišķās tikšanās reizēs sadalīja iepirkumus starp uzņēmumiem, kā arī apkopoja informāciju par iepirkumiem tabulās. Tāpat "A.C.B" pārstāvis regulāri komunicēja ar bijušo LVC pārstāvi, kur, cita starpā, tika apspriesti jautājumi par iepirkumiem. "A.C.B" pārstāvim bija pieejama informācija gan par plānotajiem iepirkumiem, gan par tādiem iepirkumiem, par kuriem pasūtītājs bija pieņēmis lēmumu nevirzīt turpmākai izpildei.
Taču, vērtējot LVC pārstāvja lomu aizliegtajā vienošanā, izpētē netika konstatēts tāds faktu un apstākļu kopums, kas pietiekami un loģiski izskaidrotu un nepārprotami liecinātu par pasūtītāja iesaisti karteļa organizācijā, īstenošanā vai atbalstīšanā.