Ieguldījumu veikšana, tostarp arī uzņēmumu akcijās un citos vērtspapīros, kļūst arvien populārāka arī gados jaunu cilvēku vidū, informēja "Swedbank" pārstāvji, atsaucoties uz bankas datiem par investoru struktūru un paradumiem.
Jauno investoru skaits vecumā no 18 līdz 25 gadiem 2021.gadā pieauga par 136% pret iepriekšējo gadu, bet 2022.gadā - par 6%.
Īpaši lielais pieaugums 2021.gadā bijis lielā mērā saistīts ar uzņēmuma "Virši-A" publisko akciju piedāvājumu, informē bankas pārstāvji. Vērtējot kopējos datus, jaunieši visbiežāk izvēlas ieguldīt "Robur" fondos un Baltijas uzņēmumu akcijās.
Bankas Ieguldījumu līnijas vadītājs Rolands Zauls norāda, ka pēdējo trīs gadu laikā jauno investoru skaits turpina pakāpeniski pieaugt. Aizvien vairāk jauniešu interesējas, kā darbojas vērtspapīru tirgus, un saskata iespējas tajā gūt papildus peļņu.
Pēdējo divu gadu laikā jauniešu un visu bankas klientu vidū būtisku pieaugumu popularitātes ziņā piedzīvojuši tieši "Swedbank" "Robur" fondi, ar kuru palīdzību var sākt investēt, jau sākot ar vienu eiro, un ar ieguldījumu fondu starpniecību kļūt par tādu pasaulē pazīstamu zīmolu kā "Microsoft", "Apple" vai "Amazon" akciju netiešo īpašnieku. "Robur" fondos pērn investējuši par 63% vairāk jauniešu, nekā gadu iepriekš.
Latvijas jauno investoru vecumā no 18 līdz 25 gadiem kopējais portfelis šā gada pirmajā ceturksnī pārsniedza 2,8 miljonus eiro. Bankas pārstāvji atzīmē, ka aptuveni trešdaļai ieguldījumu portfelī ir vismaz divi vai vairāk vērtspapīru veidu.
No tiem jauniešiem, kas iegulda "Robur" fondos, populārākā izvēle ir "Swedbank" "Robur Technology" fonds, kas paredz ieguldījumus tehnoloģiju uzņēmumos visā pasaulē, galvenokārt informācijas tehnoloģiju (IT) sektora uzņēmumos. Tam seko "Swedbank" "Robur Access Edge USA", kas ir indeksam sekojošs akciju fonds un nodrošina ieguldījumu rezultātu sasaisti ar uzņēmumiem, kuri darbojas dažādos sektoros ASV. Trešajā vietā ierindojas "Swedbank" "Robur Access Edge Global" indeksam sekojošs akciju fonds, kas iegulda dažādu nozaru uzņēmumos visā pasaulē.
Savukārt no ieguldījumiem tieši Baltijas biržā jauniešu topā ierindojas pašmāju uzņēmums "Virši-A", kā arī "Enefit Green" un "DelfinGroup".
Ārvalstu tirgos dominē "Apple", "Tesla" un "Coca-Cola". "Swedbank" pārstāvji norāda, ka tieši ārvalstu uzņēmumos gados jauno investoru skaits ir piecas reizes mazāks nekā Baltijas akcijās, kas liek domāt, ka Baltijas tirgus akcijas jauniešu vidū ir populārākas, jo prasa mazāku sākotnējo kapitālu, un arī pie to pirkšanas, pārdošanas, kā arī turēšanas "Swedbank" klientiem nav jāmaksā komisija.