Gandrīz gadu pēc Krievijas plašās agresijas pret Ukrainu sākuma, karojošā valsts spēja palielināt eksporta daļu uz Eiropas Savienību līdz 55%. Daudzi Latvijas iedzīvotāji apzināti veikalos izvēlas preces no Ukrainas, lai palīdzētu viņai uzvarēt.
Taču VS.LV lasītāja Sintija bija nepatīkami pārsteigta, kad Rīgas lielveikalā pirktā halva izrādījās nemaz ražota nemaz ne Ukrainā.
-Sākumā vēl domāju: kāpēc vārds rakstīts krieviski - Nikolajevskaja, nevis ukraiņu valodā – Mikolajivska. Tad es mājās rūpīgi izpētīju iepakojumu - jā, šis produkts ir ražots Lietuvā, un tajā pat nav teikts, ka tas ir no Ukrainas izejvielām. Kā var nekautrēties tā izmantot cilvēku emocijas! - sašutusi Sintija.
Tikmēr uz šādiem mārketinga trikiem var iekrist ne tikai Ukrainas piekritēji, bet arī pēc Padomju Savienības nostalģiski cilvēki. Specializētajos alkohola veikalos Rīgā ir pieejams lēts dzirkstošais vīns ar nosaukumu... «Padomju». Tas paredzēts, lai atgādinātu par populāro socialisma deficītu - «Padomju šampanieti», un, iespējams, ir mērķēts uz senioru patērētāju grupu. Starp citu, ražots arī Lietuvā. PSRS simbolika Latvijā ir aizliegta, bet ne līdzīgi produktu nosaukumi.
Kuriozā veidā pazīstamu zīmolu atdarināšanu atļaujas arī ražotāji no Rietumeiropas. Proti, kazas siers, kura nosaukums atgādina aizsargātu ģeogrāfisko preču zīmi no Grieķijas, ir pārdošanā nesen Latvijā ienākušajā veikalu tīklā no Vācijas.
Latvijas Valsts ieņēmumu dienests savā oficiālajā tīmekļa vietnē ievietojis brīdinājumu šajā sakarā: «Izmantojot populārus zīmolus, patērētāji tiek maldināti, ka preces ražojis uzticams uzņēmums ar labu reputāciju. Negodprātīgi starptautiskā tirgus dalībnieki rada finansiālus zaudējumus tiesību īpašniekiem, pārdodot līdzīgus produktus par zemāku cenu». Pseidoukraiņu halvas gadījumā cena tiešām bija zema - 79 centi par 200 g iepakojumu.
Krišs Ziverts (teksts, foto)