Mašīnas skrāpēšana lielveikala stāvvietā, šķiet, ir ikdiena. Taču Saeimā ir iesniegta iniciatīva Manabalss.lv, saskaņā ar kuru tiek prasīts palielināt stāvvietas izmērus līdz 2,6 m platai un 5 m garai.
Dodiet ceļu sievietei ar bērnu!
Iniciatīvas «Neskrāpē mašīnu - prasi lielāku stāvvietu» pārstāvis Gints Lazdiņš ziņots, ka ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu statistika autostāvvietās uzrāda 4151 gadījumu pēdējo 5 gadu laikā. Vienas apdrošināšanas atlīdzības vidējās izmaksas bija 655 eiro. Bet tā ir tikai aisberga redzamā daļa. «Mums ir pamats uzskatīt, ka 70% gadījumu paliek neziņoti», - sacīja Lazdiņa kungs Saeimas komisijas sēdē.
«Nav problēmu novietot transportu, bet viņam vēl vajag atvērt durvis, izņemt ratus ar bērnu», - atzīmēja iniciators. Latvijas valsts stāvvietu standartu LVS-190-7 viņš uzskata par novecojušu, jo pusgadsimta laikā automašīnas ir krietni paplašinātās: piemēram, populārais VW Golf ir izaudzis platumā no 1,61 m līdz 2,03 m.
Kaimiņvalstī Igaunijā šis regulējums 21. gadsimtā ir mainījies divas reizes - 2003. un 2016. gadā. Tagad Igaunijas sabiedriskajās ēkās un tirdzniecības centros autostāvvietu platums ir 2,7 m. Tāpat aktīvists uzskata, ka nepieciešams pārtaisīt stāvvietas pie tirdzniecības centriem pēc «skujiņas» principa, kas paaugstinās drošību, iebraucot.
Nozares vadība šajā jautājumā ir pretrunīga
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pārstāvis Jānis Abāšins teica, ka tagad cilvēki vienkārši neiet uz vairākiem tirdzniecības centriem Rīgā, jo tur ir ārkārtīgi grūti novietot automašīnu, bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi.
Viņaprāt, policijai jaunā kārtība būtu noderīga, jo tās resursi netiktu novirzīti negadījumu izmeklēšanai.
Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns iebilda - modernajai pilsētai vajag attālināties no «autocentriskā» tēla. Protams, mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas pārdod lielgabarīta preces, piemēram, būvmateriālu veikaliem, vajadzētu būt plašām autostāvvietām.
Taču obligātā standarta prasības jāvērtē piesardzīgi – tas ir inženiertehniskais dokuments. Pirms diviem gadiem šī iniciatīva jau tika pārskatīta, taču rīcības plāns netika izstrādāts. Tādējādi gājējiem un veloceliņiem varētu atņemt vietu, brīdināja Vectirāna kungs.
VAS «Ceļu satiksmes drošības direkcija» Ceļu drošības audita departamenta vadītāja Beāta Dambīte teica, ka viņas resors pārbauda visas autostāvvietas kas ir paredzēti vairāk nekā 50 mašīnam. «Es nevaru teikt, ka mēs būtiski atpaliekam no citu valstu prakses», - amatpersona sacīja. Taču paplašināšanās nevar būt dogma un var turpināties bez ierobežojumiem – galu galā Eiropas Savienībā ir apstiprināts «zaļais kurss».
«Palielinot autostāvvietas izmērus, mēs automātiski samazinām arī pašu vietu skaitu», - pamatoti atzīmēja departamenta vadītāja.
Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija diskusiju rezultātā nolēma virzīt iniciatīvu tālākai visaptverošai izskatīšanai.
Voldemārs Burkevics (teksts, foto)