Latvijas Stividorkompāniju asociācija (LSA) ar Kazahstānas uzņēmējiem pārrunājusi abu valstu sadarbību, kā arī jaunas Eirāzijas transporta ceļu perspektīvas, meklējot alternatīvus koridorus, informēja LSA pārstāvji.
Kazahstānas uzņēmēji šonedēļ darba vizītē viesojās Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā (SEZ) un Rīgas ostā. LSA pārstāvji, Ventspils un Liepājas ostu uzņēmēji un autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" pārstāvji ar Kazahstānas loģistikas uzņēmuma "Kazlogistics" delegāciju un ASV Starptautiskās attīstības aģentūras "Usaid" pārstāvjiem pārrunāja kā Centrālāzijas un Eiropas transporta koridora izaicinājumus un risinājumus nākotnē, tā arī Latvijas lomu un iespējas šāda koridora attīstībā.
Kazahstānas delegācija tika iepazīstināta ar Rīgas, Ventspils un Liepājas ostu piedāvātajām iespējām, kā arī pārrunāja turpmākās sadarbības perspektīvas, īpašu uzmanību pievēršot ar sankciju ievērošanu saistītiem jautājumiem.
LSA padomes loceklis Ivars Landmanis norāda ka stividorkompānijas, uzsākot sadarbību ar jebkuru klientu, strikti raugās, lai šīs sadarbības rezultātā netiktu pārkāpti jebkādi starptautiskajās sankcijās noteiktie ierobežojumi.
"Šī tikšanās vēlreiz apliecina stingro kontroli un uzraudzību kā no Kazahstānas, tā Latvijas uzņēmēju puses," pauž Landmanis.
Kazahstānas vēstnieks Latvijā Timurs Primbetovs tikšanās laikā uzsvēra veiksmīgo starpvalstu sadarbību, norādot, ka Kazahstānai ir ko piedāvāt Latvijas tirgum un Latvija ir arī svarīga kā tranzītvalsts Kazahstānas kravu importam un eksportam, bet "Kazlogistics" ģenerāldirektors Erlans Absatovs norādīja, ka šīs valsts uzņēmēji redz plašas iespējas Kazahstānas preču eksportam caur Latvijas ostām uz Ziemeļeiropu, Skandināvijas valstīm.
LSA padomes priekšsēdētājs Āris Ozoliņš akcentēja, ka ostās strādājošās stividorkompānijas ar Latvijas ministriju un valsts iestāžu atbalstu ir paveikušas lielu darbu kravu plūsmu pārorientēšanai un ilgtermiņa attiecību veidošanai ar Kazahstānas uzņēmumiem.
"Šis darbs tiek vērsts uz rūdas, apveltas dzelzsrūdas, minerālmēslojumu, graudu un akmeņogļu eksportu no Kazahstānas caur Latvijas ostām, tai skaitā arī vēja ģeneratoru, smagās mašīnbūves un lauksaimniecības tehnikas un cukura importu uz Kazahstānu. Jau vairākus gadus Latvijas stividori ir bijuši vairākās vizītes Kazahstānā, attīstot aizvien vairāk ekonomisko sadarbību," norādīja Ozoliņš.
Kā norāda LSA, arī Latvijas lielajās ostās strādājošie uzņēmēji atzīst, ka Kazahstānas dažādu kravu eksporta potenciāls ir papildus iespēja veiksmīgi turpināt Latvijas ostu attīstību.
Landmanis skaidro, ka sadarbība starp Latvijas un Kazahstānas uzņēmējiem ir svarīga abām valstīm, jo abas valstis vēlas saglabāt savu attīstību un konkurētspēju, attīstot jaunas sadarbības un projektus.
LSA pauž, ka tranzīta nozarē strādājošie saredz ielu potenciālu Kazahstānas kravu eksportā, kas jau tiek veiksmīgi realizēts. Tieši pateicoties Kazahstānas dažādo kravu tranzītam, šajos ļoti sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos ir izdevies saglabāt Latvijas tranzīta nozares konkurētspēju starp pārējām Baltijas valstīm.
Kazahstāna ir stratēģiski svarīgs Latvijas transporta nozares partneris Centrālāzijas reģionā. Kravu pārvadājumu apjoms starp abām valstīm 2022.gadā ir pieaudzis gandrīz četras reizes, salīdzinot ar 2021.gadu. Caur Latvijas ostām tiek pārvadātas ne vien Eiropas Savienības un citām valstīm paredzētās Kazahstānas kravas, bet kravu kustība notiek arī virzienā no Rietumiem uz Kazahstānu, uz kurieni tiek eksportēta dažāda lauksaimniecības un smagās mašīnbūves tehnika un iekārtas.
LSA apvieno stividorus no Liepājas, Ventspils un Rīgas.