Covid pandēmijas laika straujā e-komercijas izaugsme sāk sabremzēties un, visticamāk, līdz ar vispārējo cenu kāpumu sabremzēsies vēl vairāk, intervijā aģentūrai LETA prognozēja digitālās aģentūras "Try DIG Latvia" vadītāja Ilze Tenase.
Pēc viņas teiktā, Covid laikā tirdzniecība internetā pieauga ļoti strauji, taču šobrīd ir laiks, kad uzņēmumiem vairāk jāpiedomā par kvalitāti un iepirkšanās ērtumu. "E-komercija auga arī pirms Covid-19, piemēram, Amerikā par vidēji 9% gadā. Savukārt Covid-19 sākumā e-komercija pieauga jau par 19% un vēl nedaudz vēlāk līdz pat 23%. Pēc "Gemius" datiem, 85% Latvijas iedzīvotāju Covid-19 laikā ir veikuši pirkumu internetā. Tas ir ļoti, ļoti daudz. Covid-19 laiks noteikti deva daudz lielāku izrāvienu, jo cilvēkiem jau nebija iespējas fiziski iepirkties veikalos," teica Tenase.
"Try DIG Latvia" vadītāja piebilda, ka Covid ierobežojumu laikā, ja biznesa nebija internetā, tad tas bija faktiski nesasniedzams.
"Pēc šīs loģiskās ķēdes daudziem uzņēmumiem ātri nācās izveidot e-komercijas risinājumu, lai tikai tāds būtu. Tas bija tikai normāli. Lai izveidotu tiešām labu un kvalitatīvu risinājumu, ir vajadzīgs laiks, vairāki mēneši, kā Covid-19 pandēmijas sākumā nemaz nebija. Tajā pašā laikā tas pavilka līdzi arī izaugsmi pakalpojumiem, tehnoloģijām, kas nodrošina interneta veikaliem bāzi. Arī šajā jomā bija liela izaugsme, lai nodrošinātu maksimāli ātri savienojamus risinājumus. Šīs abas jomas attīstījās paralēli. Tehnoloģiju attīstība ir redzama šobrīd, kad interneta veikaliem ir laiks savu piedāvājumu uzlabot," teica Tenase.
Viņa prognozēja, ka e-komercijas apmēri, visticamāk, nesamazināsies līdz pirms Covid līmenim, taču sabremzēšanās notiek.
"Dati par 2022.gadu, laiku bez Covid-19 ierobežojumiem, būs tikai nākamgad. Nevar apgalvot, ka šogad e-komercijā būs kritums. Mana sajūta ir, ka notiek sabremzēšanās. Jo vairs nav tā, ka visi ver vaļā interneta veikalus un cilvēki tik pērk. Tagad atkal ir iespējas ceļot, apmeklēt koncertus, teātrus, un tās ir citas pieredzes. Līdz ar to cilvēki vairāk tērē naudu tur, kur to nevarēja tērēt pēdējos divus gadus. Tajā pašā laikā teikt, ka e-komercija samazināsies, neesmu pārliecināta.
Es neticu, ka e-komercijas apjomi samazināsies līdz līmenim, kāds tas bija pirms Covid-19. Ļoti daudzi cilvēki šajā laikā ir iemācījušies iepirkties internetā un to atzinuši par ļoti ērtu veidu, pat gados vecāki cilvēki sapratuši, ka ir patīkami, neizejot no mājas, iepirkties un saņemt preci ar piegādi. Drīzāk ir gaidāma e-komercijas sabremzēšanās un lēzenāka izaugsme," prognozēja Tenase.