Pilotprojektā nemotivētiem nepilngadīgajiem ar kaitējošu pārmērīgu vielu lietošanu vai pārdozēšanas risku slimnīcā "Ģintermuiža" vai "Ainaži" plānots piemērot obligātu turpmāko ārstēšanos ar tiesas lēmumu, liecina Ministru kabineta vēstule par Veselības ministrijas (VM) un Labklājības ministrijas kompetencē esošo tiesībsarga rekomendāciju izpildi, nodrošinot iespējamos risinājumus nepilngadīgajiem ar atkarību problēmām.
VM plāno obligātās ārstēšanas noteikšanā jauniešiem vairāk iesaistīt tiesu, pēc noteiktiem kritērijiem veicot vispusēju nepilngadīgā situācijas izvērtējumu. Tam attiecīgi plānots veikt grozījumus Ārstniecības likumā.
Likumprojekts nosaka obligātās ārstēšanas kārtību, kā arī mehānismu lēmuma par obligāto ārstēšanu pārsūdzībai vai protestam pret to. Ministrijā argumentē, ka tādējādi tiks nodrošināts, ka ne tikai tiek sniegta nepieciešamā ārstēšana nepilngadīgā labākajās interesēs, bet arī tiks aizsargātas pacienta tiesības.
Pašlaik slimnīcā "Ģintermuiža" tiek īstenota programma, kas paredz nepilngadīgo ārstēšanu ar dažādu līdzestību jeb motivācijas līmeni. Slimnīcas "Ģintermuiža" programma ir vienīgā pieejamā šāda veida ārstēšanās vieta Latvijā. Programmā vienlaikus var uzņemt ne vairāk kā sešus nepilngadīgos. No šiem sešiem nepilngadīgajiem viens var būt ar noteiktu obligāto ārstēšanu.
Kā skaidro ministrijā, svarīgi saprast, ka nepilngadīgas personas motivācija ir mainīgs faktors, kas var ietekmēt ārstēšanās procesu. Tāpat speciālisti ir norādījuši, ka nemotivēta nepilngadīgā dalība vienā programmā ar motivētiem nepilngadīgajiem veicina nemotivētā nepilngadīgā uzvedības maiņu.
Šāds skaits noteikts, ņemot vērā individuālo konsultāciju apjomu un nepieciešamību mazināt negatīvas grupu dinamikas riskus, kas varētu apdraudēt terapijas efektivitāti. Ja vienā grupā uzņemts vairāk kā viens nepilngadīgais, kurš nav motivēts ārstēties un atsakās sadarboties, būtiski palielinās risks nelabvēlīgu nepilngadīgo grupējumu izveidei. Tādējādi ne tikai samazinās programmas efektivitāte, bet arī pastāv risks negatīvi ietekmēt citu grupas dalībnieku jau tā vājo motivāciju.
Plānotā programma orientēta uz pusaudža motivēšanu, lai veicinātu uzvedības izmaiņas un nostiprinātu sociāli pieņemamu uzvedību, attīstot spēju atbildēt par savu rīcību un tās rezultātiem.
Līdz ar to VM pilotprojekta laikā iedzīvinās algoritmus, ārstēšanās un sociālās palīdzības pakalpojumus atbilstoši nepilngadīgā veselības un riska novērtējumam un arī motivācijai, proti, vērtējot, vai pacients ir vai nav motivēts. Tāpat tiek domāts par programmas pieejamības paplašināšanu reģionos, lai palīdzība vienlaikus tiktu nodrošināta lielākam nepilngadīgo skaitam.
Līdztekus Slimību profilakses un kontroles centrs ir sācis darbu pie narkoloģisko pacientu reģistra pilnveides, un jau ir notikušas sarunas ar ekspertiem un iesaistītajām pusēm.
Ārstniecības iestādēs nesniedz informāciju reģistram par pacientiem visos gadījumos, kad tas būtu nepieciešams, jo reģistrā uzkrātā informācija var nepamatoti ierobežot personas tiesības. Reģistra dati tiek izmantoti ne tikai tam paredzētam mērķim - statistikai, bet arī personificētas informācijas iegūšanai ar ārstniecību un statistiskas datu nodrošināšanu nesaistītos procesos. Informāciju no reģistra pieprasa tiesībsargājošās institūcijas, kā arī tā dati tiek izmantoti citos ar statistiskas datu nodrošināšanu nesaistītos procesos.
Viens no priekšlikumiem ir izstrādāt e-veselības sistēmā kritērijus medicīniskā dokumenta par narkoloģiskajiem pacientiem arhivēšanai. Personai kļūstot pilngadīgai, medicīniskie dokumenti, kuri uzkrāti līdz pilngadības periodam, tiktu arhivēti. Pieeja arhivētajai informācijai būtu iespējama tikai izņēmuma gadījumos, pamatojoties uz izstrādātajiem kritērijiem, piemēram, kriminālprocesa laikā. Šāds risinājums palīdzētu mazināt stigmatizāciju un veicinātu bērnu tiesību ievērošanu, uzsver ministrijā.
Ņemot vērā veselības aprūpes jomā noteiktās vajadzības un noteikto valsts drošību kā prioritāti, VM 2025.gada budžeta paketē netika virzītas tālāk vairākas prioritātes, kas saistītas ar pakalpojumu nodrošināšanu un attīstīšanu nepilngadīgām personām ar atkarībām, norāda ministrijā. Piemēram, šogad un turpmāk ik gadu nepieciešami 41 525 eiro nepilngadīgo narkoloģiskās ārstēšanas nodrošināšanai, tostarp obligātajai narkoloģiskajai palīdzībai bērniem pēc bāriņtiesas lēmuma un narkomānu rehabilitācijai stacionārā bērniem.
Līdztekus jaunas valsts apmaksātas ambulatoras psihoterapijas programmas ieviešanai, tostarp nepilngadīgām personām, nepieciešams papildu budžeta finansējums šogad 196 697 eiro apmērā, 2026.gadā - 284 084 eiro, 2027.gadā un turpmāk ik gadu - 292 675 eiro.
Tā kā esošā finansējuma apstākļos šos pakalpojumus nevar nodrošināt, VM plāno lūgt papildu budžeta līdzekļus pilotprojekta ieviešanai, kā arī jaunu pakalpojumu attīstīšanai.