Patērētāju tiesību aizsardzības centrs aicina patērētājus būt vērīgiem īpaši "Melnās piektdienas" iepirkšanās laikā.
Ar katru gadu Melnās piektdienas un Ziemassvētku atlaižu drudzis kļūst intensīvāks, tādēļ svarīgi gan pārdevējiem godīgi norādīt cenas un nemaldināt ar atlaidēm, gan arī patērētājiem būt īpaši piesardzīgiem un uzmanīgi izvēlēties gan preces, gan drošus interneta veikalus.
2023.gadā Melnās piektdienas karstākās mārketinga kampaņas laikā 16 ES dalībvalstu patērētāju iestāžu sadarbības tīkls, tostarp Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), testēja jaunu mākslīgā intelekta rīku, lai analizētu tā efektivitāti un izpētītu, vai Melnās piektdienas izsludinātās brīnumainās atlaides nav tikai mārketinga triks un nemaldina patērētājus.
Galvenais uzsvars bija analizēt, cik patiesas atlaides tiek piedāvātas un cik patiesi ir brīnumainie atlaižu procenti, ar kuriem patērētājus pievilina pārdevēji. Ar virtuālā rīka palīdzību ieguva un apkopoja informāciju jau kādu laiku pirms lielā atlaižu trakuma sākuma, lai redzētu, vai cena, no kuras piedāvā atlaidi, īsi pirms tam nav tīši paaugstināta vai ar cenu netiek manipulēts, lai patērētājam parādītu pēc iespējas augstus atlaižu procentus.
ES valstu iestādes ar mākslīga intelekta rīku pārbaudīja atlaižu patiesumu 516 interneta vietnēs/veikalos, kopumā 28 000 preču. 72% no visiem interneta veikaliem, kur tika piedāvātas atlaides, tika konstatētas neatbilstības.
Gandrīz 52% gadījumu cena, no kuras tika dota atlaide, bija nereāla un mākslīgi paaugstināta, salīdzinot ar preču cenām iepriekš. Tādā veidā tirgotāji mēģina mākslīgi palielināt šķietamo atlaidi, to piešķirot no "uzpūstas" cenas. Piemēram, konkrētā prece visu laiku maksāja 80 EUR, bet tirgotājs Melnās piektdienas mārketinga kampaņā norādīja, ka preces iepriekšējā cena bija 100 EUR - šādā gadījumā atlaides procenti, protams, būs augstāki un izskatīsies pievilcīgāk.
ES un arī Latvijas regulējums paredz, ka atlaides jāpiešķir no zemākās cenas, kas ir spēkā pēdējo 30 dienu laikā, lai aizsargātu patērētājus no maldinošiem trikiem.
48% tika konstatētas dažādas manipulācijas ar cenām, pārkāpjot šo 30 dienu principu, cena tika paaugstināta, piemēram, 2 nedēļas pirms izpārdošanas vai arī, piemēram, cena tika mākslīgi paaugstināta uz dažām dienām, pēc tam atkal pazemināta uz ierasto cenu utt., bet atlaide norādīta no augstākās cenas.
Arī Latvijā ar mākslīgā intelekta rīka palīdzību tika pārbaudīts atlaižu patiesums četrās populārās tiešsaistes iepirkšanās vietnēs, visās no tām konstatēja pārkāpumus ar zemākās cenas manipulācijām. Neskatoties uz to, ka galvenais pārbaužu mērķis bija pārbaudīt tieši jauno, digitālo uzraudzības rīku, PTAC šos interneta pārdevējus aicināja novērst nepilnības un turpmāk cenas norādīt godīgi.
Tieši šī iemesla dēļ PTAC jau šogad novembra sākumā uzsāka interneta veikalu Melnās piektdienas mārketinga kampaņu monitoringu. Šo pārbaužu monitoringa rezultāti tiks apkopoti pēc Melnās piektdienas, un PTAC vērtēs, vai reklamētās un patērētājiem piedāvātās atlaides tiek dotas no cenas, kas ir bijusi zemākā 30 dienu laikā, vai arī tās ir maldinošas.