Šogad "Atkritumu zīmolu auditā", kas īstenots Daugavgrīvas pludmalē, visbiežāk atrasti cigarešu atkritumi, aģentūru LETA informēja pasākuma rīkotāja un biedrības "Zero Waste Latvija" pārstāve Elīna Kolāte.
Biedrībā skaidro, ka auditā pludmalē stundu tika vākti atkritumi, kuri pēcāk tika analizēti, lai saprastu, kuru ražotāju produkti visbiežāk ir atrodami pludmalē.
Kopumā vairāk nekā puse no šogad savāktajām atkritumu vienībām bija izsmēķi, tāpēc pludmales lielāko piesārņotāju reitings šogad ir mainījies un dzērienu ražotāju vietā, šogad ir cigarešu ražotāji.
Visvairāk atrasts "Winston" zīmola atkritumu. Seko "Philip Morris International" ražotie cigarešu zīmoli "Marlboro", "L&M", "Chesterfield", Parliament". Trešajā vietā starp biežāk atrastajiem atkritumiem ir ražotāja "Reynolds American" cigarešu zīmoli "Camel" un "Caines", bet ceturto un piekto vietu dala saldumu ražotājs "Roshen" un alus zīmola "Corona Extra" ražotājs.
Tāpat auditā secināts, ka depozīta sistēma ir sasniegusi mērķi - ja iepriekšējos piecus gadus vieni no lielākajiem piesārņotājiem bija dzērienu ražotāji, tad šogad dzērienu pudeles pludmalē un kāpās gandrīz nebija atrodamas.
Kolāte piebilst, lai gan pudeles ir atstājušas piekrasti, pēc pudeļu atvēršanas korķīši ir palikuši pludmalē. "Corona Extra" alus ražotājs reitingā ierindojies tieši korķīšu dēļ.
Tāpat biedrībā norāda, ka audita laikā atrasti plastmasas ausu kociņi, kuru tirdzniecība kopš 2021.gada Latvijā ir aizliegta. Kolāte norāda, ka, visticamāk, cilvēki vēl aizvien turpina lietot jau iepriekš iegādātos kociņus un pēc tam tos izmet tualetes podā. Kociņi nonāk notekūdeņu attīrīšanas stacijās, kur ne visi tiek aizturēti.
Kolāte norāda, ka "Atkritumu zīmolu audits" katru gadu notiek 50-60 valstīs, un to koordinē organizācija "Break Free From Plastic". Piecus gadus pēc kārtas lielākie globālie piesārņotāji ir "The Coca-Cola Company", "PepsiCo" un "Nestle".
"Zero Waste Latvija" ir 2018.gadā dibināta biedrības, kuras mērķis ir veicināt aprites ekonomikas attīstību Latvijā - samazināt piesārņojuma rašanos, nepatērējot nevajadzīgo, lietas izmantojot ilgāk un atkritumus pārvēršot resursos.