Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika liecina, ka pēdējos 5 gados ar specializētās lauksaimniecības tehniku (traktori un to piekabes) saistīto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits ir vidēji 246,6 negadījumi gadā. Ik gadu no šādiem negadījumiem cietušas vai bojā gājušas vidēji 7 personas, informēja LTAB sabiedrisko attiecību konsultants Gints Lazdiņš.
Lai arī 2022.gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu bija vērojams neliels samazinājums ar traktortehniku saistīto CSNg daudzumā, tomēr tieši pēdējie 2 gadi bijuši negadījumiem bagātākie.
"Atjaunojoties ekonomiskajai aktivitātei valstī, t.sk., lauksaimniecības sektorā, Latvijā specializētā lauksaimniecības tehnika tiek izmantota aizvien vairāk. Turklāt jāatzīmē, ka apdrošināšanas atlīdzības, kas tiek izmaksātas par specializētās lauksaimniecības tehnikas CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, ir salīdzinoši lielākas kā citu transportlīdzekļu izraisītās," skaidroja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka pēdējos piecos gados vidējā atlīdzība par traktortehnikas izraisītu CSNg bijusi 2274,60 EUR, kamēr citu transportlīdzekļu - 1312,60 EUR.
Lielākais cietušo un bojāgājušo skaits bijis 2020.gadā, kamēr pērn tādas bijušas 6 personas.
Gads, cietušās un bojāgājušās personas:
2018 - 8, 2019 - 8, 2020 - 9, 2021 - 4, 2022 - 6.Kopā: 35
2017.gadā likumdevējs, pamatojoties uz Eiropas Savienības direktīvu prasībām, pieņēma grozījumus OCTA likumā, paredzot, ka specializētā lauksaimniecības tehnika ir apdrošināma arī tad, ja tā netiek izmantota ceļu satiksmē, bet tiek lietota vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana.
"Ļoti bieži dzirdam argumentu, ka, piemēram, traktortehnika praktiski nepiedalās ceļu satiksmē un tiek izmantota vienīgi lauku darbos. Tomēr arī lauku darbos vai pārvietojoties pa piemājas pagalmu, iespējams nodarīt bojājumus trešās personas mantai, vai vēl ļaunāk - cilvēkiem. Tādēļ, pamatojoties uz ES Tiesas spriedumu, bija nepieciešams precizēt konkrēto OCTA likuma pantu," skaidro Abāšins.
Viņš piebilst, ka to CSNg skaits, kur atbildīgs ir traktortehnikas vadītājs, ir krietni lielāks, nekā negadījumi, kur traktortehnika ir cietusī puse, līdz ar to šāda prasība ir likumsakarīga.