Saeimas deputāts Andris Kulbergs iesniedzis priekšlikumu atļaut transportlīdzekļa tehnisko apskati veikt ne tikai Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) akreditētām personām, bet arī šim nolūkam CSDD akreditētos auto servisos.
Šobrīd saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu, automašīnu valsts tehnisko apskati veic CSDD, bet transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli tehniskās apskates ietvaros - CSDD pārstāvis vai iestādes akreditēta persona. Latvijā tehnisko kontroli nedrīkst veikt autoservisi pat ja tie spēj nodrošināt atbilstību augstām prasībām attiecībā uz personālu, pieredzi un tehnisko aprīkojumu.
Kulbergs ierosinājis veikst likuma grozījumus, kas paredz, ka no Ceļu satiksmes likuma 16.panta trešās daļas tiku izslēgti noteikumi, kas nosaka, ka akreditētā persona, kas veic automašīnas tehniskā stāvokļa kontroli valsts tehniskās apskates ietvaros, nedrīkst vienlaikus veikt komercdarbību, kas saistīta ar automobiļu tirdzniecību, apkopi, remontu vai atjaunošanu, kā arī tehnisko kontroli tās īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem.
"Ierosinātie grozījumi paredz, ka visbeidzot tiktu atvērts tehniskās apskates tirgus, tādējādi sekojot jau iepriekš Konkurences padomes paustajam aicinājumam izskaust 20 gadus ilgo CSDD monopolstāvokli. Atvērts tirgus nozīmētu, ka transportlīdzekļu tehnisko apskati varētu veikt arī autoservisi, kuru uzdevums būtu iziet augstām prasībām atbilstošu akreditācijas procesu. Šobrīd tehniskais nodrošinājums un cilvēkresursi tiek dublēti gan servisos, gan tehniskās kontroles pakalpojuma sniedzēja pusē, tomēr, vadoties pēc Satiksmes ministrijas informatīvā ziņojuma "Par tehniskās apskates pakalpojuma attīstību 2021.-2030.gadam", tikai četras iestādes Latvijā, kurām ir reāli ļauts veikt konkrētas, ar tehnisko apskati saistītas darbības - CSDD akreditētās sabiedrības SIA "Auteko&TÜV Latvija", SIA "Autests", SIA "Scantest" un SIA "Venttests"," skaidro Kulbergs.
Viņš arī uzsver, ka ekonomiski labvēlīgāk ir akreditācijas prasībām atbilstošiem servisiem ļaut arī nodrošināt automobiļa tehnisko apskati, turklāt ilgtermiņā ieguvēji būtu tieši autovadītāji, jo process būs efektīvāks un bieži vien ātrāks.
"Ar konkrētajiem grozījumiem tiktu nodrošināts lielāks un ērtāks tehniskās apskates veikšanas pārklājuma tīkls. Šobrīd rindas, kas veidojas automašīnu vadītājiem gaidot, lai veiktu spēkrata tehnisko apskati, ir nepiedodami garas. Autovadītāji, cenšoties iziet transportlīdzekļa tehnisko apskati, nereti izvēlas veikt garus braucienus un tehnisko apskati veikt citās pilsētās. Ir acīmredzams, ka steidzīgi jādomā, lai automašīnu šoferiem tehniskās apskates process būtu ērtāk pieejams un ātrāks," informē Kulbergs.
Vienlaikus viņš uzsver, ka līdz ar grozījumiem tiktu strādāts pie autoservisu sniegtā pakalpojuma uzraudzības un sodu mehānismiem, kas atturētu akreditāciju saņēmušos servisus no jebkādām iespējamām krāpnieciskām darbībām.
"Pasaules prakse rāda, ka atļauja nodrošināt transportlīdzekļa tehnisko apskati ir servisa biznesa reputācijas un kopumā biznesa pastāvēšanas jautājums, līdz ar to arī pie mums ir jārada apstākļi, kas pēc būtības izslēdz jebkāda veida mēģinājumus riskēt ar saņemto atļauju. Faktiski jābūt sistēmai, kas ļauj uzņēmējiem paplašināt savu komercdarbību, tādējādi ilgtermiņā nodrošinot biznesa izaugsmi, bet tiem, kas kādu apstākļu dēļ negribēs ievērot prasības, pēc viena fiksēta pārkāpuma vajadzētu atņem iespēju turpināt veikt transportlīdzekļa apskati," piebilst Kulbergs.