"Michelin" gastronomijas izpēte Latvijā ir iespēja piesaistīt neapgūtus ienākošā tūrisma tirgus un klientu segmentus, atzina vairāki nozares eksperti.
Latvijas Tūrisma Aģentu un Operatoru Asociācijas prezidents Ēriks Lingebērziņš pauda, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) iniciatīva sadarboties ar "Michelin" un veikt gastronomijas potenciāla analīzi Latvijā ir vērtējama pozitīvi.
Viņš uzsvēra, ka, pirmkārt, tas ir apliecinājums tam, ka Latvija kā starptautisks tūrisma galamērķis kļūst atpazīstamāks, pamanāmāks un novērtētāks, kur "Michelin" var uzskatīt par sava veida kvalitātes zīmi, kura apliecina tūrisma galamērķa attīstības līmeni un spēju piedāvāt visaugstākā līmeņa pakalpojumus.
"Otrkārt, tā ir iespēja apgūt līdz šim neapgūtus ienākošā tūrisma tirgus un klientu segmentus un vistiešākajā veidā - piesaistīt gastronomijas tūristus," sacīja Lingebērziņš, piebilstot, ka gastronomiskais tūrisms ir pasaulē strauji augošs klientu segments, kurš savus ceļojumu galamērķus nereti izvēlas mērķtiecīgi izzinot gastronomijas piedāvājumu un atsauksmes, tajā skaitā "Michelin" restorānu klātbūtni. To esamība var būt kā papildus stimuls izvēloties savu nākamo galamērķi.
Vienlaikus viņš atzina, ka šāds ārējs izvērtējums noteikti ir ļoti noderīgs, lai spētu identificēt tās jomas, kurās iespējams veikt uzlabojumus. "Lai gan Latvijas tūrisma nozare kopumā ir sekmīgi attīstījusies un var piedāvāt daudzveidīgu piedāvājumu ārvalstu viesiem, skats no malas vienmēr rosina domāt plašāk un tālāk," atzīmēja asociācijas prezidents.
Arī Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) izpilddirektore Santa Graikste aģentūrai LETA minēja, ka nozare projektu vērtē pozitīvi, īpaši, ņemot vērā, ka Igaunijā jau ir "Michelin" restorāni un tas kaimiņvalstij ir palīdzējis piesaistīt papildus tūristu plūsmu.
Vienlaikus viņa skaidroja, ka šī nav jauna iniciatīva, jo iepriekš ir bijuši mēģinājumi veikt "Michelin" izpēti gan no nozares, gan Rīgas puses, taču tas nenotika paša "Michelin" nosacījumu dēļ.
"Apsveicami, ka tas ir mainījies un tagad "Michelin" novērtē arī Baltijas valstu restorānu sniegumu. Kā redzam Igaunijas pieredzi, no 31 inspicēta restorāna, pozitīvu vērtējumu jeb vienu "Michelin" zvaigzni ieguva divi restorāni," norādīja Graikste, piebilstot, ka arī Latvijā rezultāts varētu būt līdzīgs.
Latvijas Restorānu biedrības (LRB) prezidents Jānis Jenzis uzsvēra, ka LIAA un "Michelin" restorānu ceļveža vienošanās par Latvijas restorānu vērtēšanu un iekļaušanu gastronomijas ceļvežos ir nozīmīgākais pēdējo gadu ieguldījums gastronomijas tūrisma mārketingā un attīstībā.
Viņš uzsvēra, ka citu valstu pieredze rāda, ka gan individuālie, gan darījuma tūristi balsta savu ceļojumu gala mērķu izvēles pamatojoties uz "Michelin" ceļveža klātbūtni kādā no valstīm un ģenerē jaunu maksātspējīgu gastronomijas tūristu plūsmu uz attiecīgo galamērķi.
"Tā ir starptautiska atpazīstamība un kvalitātes novērtējums. Mēs priecājamies, ka vadošajiem Latvijas šefpavāriem būs pelnīta iespēja sevi parādīt "Michelin" ekspertiem," sacīja Jenzis. Viņaprāt, projekts ir arī labs signāls nozares jaunajiem censoņiem mācīties, attīstīties un pilnveidoties.
Jau ziņots, ka LIAA noslēgusi līgumu ar "Manufacture Francaise des Pneumatiques Michelin" 150 000 eiro apmērā par gastronomijas potenciāla analīzi Latvijā.
Pušu parakstītais līgums paredz, ka Latvijā "Michelin Guide" pētīs vairāk nekā 30 restorānu, pēcāk sniedzot atzinumu.
Pasūtījuma izpildes termiņš ir no līguma parakstīšanas dienas līdz ziņojuma iesniegšanas datumam, kas līgumā nav precizēts. Vienlaikus prognozēts, ka inspektori restorānus varētu apmeklēt laikā no septembra līdz novembrim, savukārt ziņojumu iesniegt un prezentēt decembrī.
Līgums parakstīts 17.novembrī.
"Michelin Guide" ir vadošais un populārākais restorānu ceļvedis pasaulē. "Michelin" restorānu ceļvedis tiek uzskatīta par starptautisku atsauci, it īpaši tiem tūristiem, kas vietas apskata pēc citu vērtējumiem.