Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" savākti 10 000 parakstu par autostāvvietu minimālā platuma palielināšanu.
Kā iniciatīvas autors norādīts Gints Lazdiņš, un iniciatīvu atbalsta "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs".
Lazdiņš norāda, ka iniciatīvas mērķis ir samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu publiskajās stāvvietās un atvieglot dzīvi gan autovadītājiem, gan Valsts policijai, kas savus resursus varēs veltīt nozīmīgākiem satiksmes drošības jautājumiem.
Pašlaik normatīvie akti nosaka tikai vēlamo stāvvietas lielumu, piemēram, vieglajam transportlīdzeklim aptuveni 25 kvadrātmetri, un platumu - vēlams ne mazāk kā 2,5 metri.
"Praksē objektu attīstītāji taupa uz stāvvietu izmēriem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi nosaka aptuvenus kopējos parametrus, un Latvijas standartam ir vien rekomendējoša nozīme. Lielākajā daļā lielveikalu stāvvietu platums svārstās no 2,3 līdz 2,5 metriem," norāda Lazdiņš, paužot, ka automašīnu izmēri kopš gadsimta sākuma, kad pieņemts minētais standarts, ir būtiski palielinājušies.
Piemēram, populārā "VW Golf" modelis 1974.gadā bija vien 1,61 metru plats, bet 2012.gadā - jau 2,03 metrus plats (ieskaitot spoguļus). Lai droši novietotu šādu automašīnu stāvvietā (iebrauktu un izbrauktu), kā arī, atverot durvis, neriskētu sabojāt blakus esošos transportlīdzekļus, stāvvietas platumam jābūt ne mazākam par 2,5 metriem. Turklāt "VW Golf" markas automašīna mūsdienās ir viena no kompaktākajām. Tas nozīmē, ka lielāku marku automašīnām nepieciešamas vēl platākas stāvvietas.
Kā pauž iniciatīvas autors, vairākas valstis strādā pie vai jau ir panākušas jaunu risinājumu, mainot novecojušus autostāvvietu standartus, lai tie būtu atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu parametriem. Arī Latvijā nepieciešamas attiecīgas normatīvo aktu izmaiņas, kas reglamentē stāvvietu izmērus un ir novecojuši un neatbilst mūsdienu situācijai.
Iniciatīvā teikts, ka jāpārskata "Latvijas standarts LVS 190-7" atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu izmēriem, nosakot stāvvietas minimālo platumu no 2,60 metriem un garumu pieci metri vienam vieglajam transportlīdzeklim. Un ir jāveic izmaiņas stāvvietu regulējumā Ministru kabineta noteikumos Nr.240, pievienojot atsauci uz "Latvijas standartu LVS 190-7" kā obligāti ievērojamu prasību, jo šobrīd standartam ir vien rekomendējošs statuss.
Tāpat iniciatīvas autors norāda, ka nepieciešams arī rekomendēt objektu attīstītājiem "skujiņas" jeb slīpā transportlīdzekļu izvietojuma principa ieviešanu - 45 grādu leņķī pret brauktuvi, kā arī ceļa apzīmējumu izvietošanu, lai droši organizētu satiksmes plūsmu stāvvietās.
Lazdiņš skaidro, ka pēdējo piecu gadu laikā lielveikalu autostāvvietās reģistrēts 4151 ceļu satiksmes negadījums. Un tā ir vien aisberga redzamā daļa, jo daudz lielāks veikalu stāvvietās notikušo ceļu satiksmes negadījumu skaits paliek nefiksēts.
"Daudzi cietušie par nelielajiem negadījumiem neziņo, jo nodarīto bojājumu apmērs ir neliels, vai arī negadījuma izraisītājs pamet notikuma vietu. Šī problēma skar gan iesaistītos autovadītājus, kuriem nelielais, bet nepatīkamais, negadījums sagādā "galvassāpes", gan Valsts policiju, gan apdrošinātājus, gan arī pašu lielveikalu apsaimniekotājus. Jo visiem kopā nākas veltīt laiku un resursus, lai identificētu vainīgo, noformētu negadījumu, administrētu zaudējumus un veiktu citas darbības," pauž Lazdiņš.