Pēc ASV triecieniem Irānas kodolobjektiem Irānā arvien biežāk izskan aicinājumi slēgt Ormuza šaurumu, kas rada bažas par šī stratēģiskā jūras ceļa drošību. Eksperti norāda: iespējamais šauruma slēgšana varētu būtiski satricināt globālo ekonomiku.
Ormuza šaurums ir šaurs jūras ceļš, kas savieno Persijas līci ar Omānas līci. Tā šaurākajā vietā platums ir aptuveni 34 kilometri. Šis ir vienīgais jūras ceļš, pa kuru no Persijas līča — viena no pasaulē bagātākajiem naftas reģioniem — tiek transportēta nafta uz pārējo pasauli. Ziemeļu piekraste atrodas Irānas kontrolē.
Saskaņā ar ASV Enerģētikas informācijas pārvaldes (EIA) datiem, caur Ormuza šaurumu katru dienu tiek pārvadāti aptuveni 20 miljoni barelu naftas — tas ir apmēram 20% no pasaules dienas ieguves. Tādēļ EIA šo šaurumu dēvē par "kritisku naftas piegādes mezglu".
Pēc ASV un Izraēlas uzbrukumiem Irānas kodolobjektiem tirgi kļuvuši nervozi. Pieaug bažas, ka Irāna varētu atbildēt ar kuģniecības traucējumiem šaurumā, kas jau izraisījis naftas nākotnes darījumu cenu kāpumu par aptuveni 10%. Svētdienas vakarā pēc ASV triecieniem Brent jēlnaftas cena pirmo reizi kopš janvāra pārsniedza 80 dolāru par barelu, lai gan iepriekš tā kopš 2024. gada augusta svārstījās robežās no 60 līdz 75 dolāriem.
Turpmākā cenu dinamika ir atkarīga no Irānas reakcijas. Investīciju uzņēmuma Tortoise Capital pārstāvis Robs Tumels norādīja CNN, ka, ja tiks traucēta kuģošana caur Ormuza šaurumu, naftas cena varētu pieaugt līdz pat 100 dolāriem par barelu.
Šāda attīstība īpaši smagi skartu Āzijas valstu ekonomikas, kas lielā mērā ir atkarīgas no naftas un dabasgāzes piegādēm caur šo maršrutu.