Kremlim tuvā Krievijas dezinformācijas struktūra "Sociālā dizaina aģentūra" (ASD) izmanto Ukrainas iekšējos saspīlējumus centienos destabilizēt valsti, konstatēts pētījumā, ko veicis "Radio Brīvība" ukraiņu redakcijas projekts "Shemi" kopā ar Eiropas kolēģiem.
ASD izplata dezinformāciju par Ukrainas vadību, kā arī izgatavo viltotus dokumentus, lai diskreditētu Ukrainas armiju, norāda pētījuma autori, kas ieguvuši ASD iekšējos dokumentus.
Krievijas polittehnologa Iļjas Gambašidzes uzņēmums ASD pilda Krievijas prezidenta administrācijas pasūtījumus. Tas ir pakļauts Eiropas Savienības (ES) un ASV sankcijām.
Publiskotie dokumenti liecina, ka ASD analītiķi rūpīgi pēta Ukrainas informācijas lauku, identificē jūtīgās tēmas un izmanto tās, lai polarizētu sabiedrību.
Tēmu vidū ir mobilizācija, kauju upuri, vārda brīvības ierobežojumi karastāvokļa laikā, militārās palīdzības samazināšana, korupcija un pretuzbrukumi.
ASD rūpīgi seko līdzi saviem botiem, kas tīmeklī atstāj komentārus pie Ukrainas valsts iestāžu, tiesībaizsardzības iestāžu, politisko figūru un Ukrainas mediju ziņām.
Saskaņā ar ASD dokumentu "Centra C darba statistika" šogad no janvāra līdz aprīlim komanda publicējusi teju 34 miljonus komentāru.
Aģentūras komandas dalībnieki sociālajos tīklos veido un izplata safabricētus video, kas stilizēti kā Rietumu mediju materiāli un vērsti pret Ukrainu.
ASD ir iesaistīta arī memu veidošanā.
Vienu no tiem, kurā attēlots par ārvalstu palīdzības kavēšanos sadusmots Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis, sociālajos tīklos tālāk izplatījis arī platformas "X" īpašnieks Īlons Masks.
ASD aktīvi izmanto Zelenska sarežģītās attiecības ar iekšējiem oponentiem - eksprezidentu Petro Porošenko, bijušo armijas virspavēlnieku Valēriju Zalužniju un Kijivas mēru Vitāliju Kličko -, lai polarizētu sabiedrību un destabilizētu politisko situāciju Ukrainā, teikts pētījumā.
Kopā ar "Shemi" to veikuši vācu mediji "Süddeutsche Zeitung", NDR, WDR un igauņu tīmekļa izdevums "Delfi".
ASD dokumenti atklāj dezinformācijas stratēģijas, ko Kremlis izmanto, lai destabilizētu situāciju Ukrainā.
Viens no šādiem naratīviem ir valsts augstākās vadības diskreditēšana ar militārpersonu viltotu sarunu "nopludināšanu".
Aģentūra izstrādājusi kampaņu "Par ko tu esi?", kas pretstatīja Zelenski Zalužnijam un Zelenski Kličko, izplatot tematiskas infografikas, memus un karikatūras, kas bija paredzētas gan Ukrainas, gan Eiropas auditorijai.
ASD sistemātiski izmanto dezinformāciju, lai diskreditētu Ukrainu, tās vadību un pilsoņus, kā arī rietumvalstu vadītājus, kas atbalsta Ukrainu, popularizējot Krievijas un to atbalstošo Eiropas politiķu intereses, konstatēts pētījumā.