Zinātnieki ar skaidru piemēru ir parādījuši, kā darbojas optiskā ilūzija, kas maldina pircējus.
Pētījumi rāda, ka apelsīnu iesaiņošana sarkanajos tīklos lielveikalos ir gudrs triks, lai ietekmētu pircēju uztveri, raksta IFL Science.
Iemesls ir tāds, ka sarkanais vai oranžais plastmasas siets palīdz apelsīna mizu padarīt tumši oranžāku. Tādējādi augļi pircēju acīs izskatās sulīgāki un pievilcīgāki.
Pat ja apelsīns ir nedaudz zaļš, siets piešķirs tam nobriedušāku izskatu, mīkstinot zaļo nokrāsu un uzlabojot oranžo nokrāsu.
Līdzīgā veidā citronus iepako dzeltenos tīklos, lai izceltu to dabisko krāsu. Ja citronus iepako apelsīnu tīklos, pircējiem produkts izskatītos mazāk pazīstams, kas varētu ietekmēt pārdošanu.
Šis princips balstās uz konfeti ilūziju, kas parāda, ka cilvēka krāsu uztvere ir ļoti atkarīga no apkārtējā konteksta. Lai demonstrētu šo optisko ilūziju, neitrālas krāsas bumbiņu parasti ievieto daudzkrāsainu līniju režģī. Kad līnijas priekšplānā ir vienas krāsas, bumbiņas krāsa tiek sajaukta ar līniju krāsu.
Jaunā pētījumā psihologs Karls R. Gegenfurtners no Gīsenes universitātes Vācijā detalizēti aprakstījis, kā apelsīnu siets lielveikalā izmanto konfeti ilūziju.
"Esam noskaidrojuši, ka krāsu asimilācija spēcīgi ietekmē objekta izskatu, piemēram, zaļganu nokrāsu pārvēršot oranžā. Lieki piebilst, ka augļu pārdevēji to sapratuši jau sen. Jebkurā lielveikalā var redzēt, ka citroni, sīpoli vai pat kartupeļi ir iepakoti tīklos, kas atbilst ideālajai krāsai,” stāsta pētniece.
Pētījumā arī norādīts, ka konfeti ilūzija balstās uz principu, ka mūsu smadzenes ir ieprogrammētas, lai apstrādātu perifēro redzi un krāsu uztveri.
Būtībā cilvēka smadzenes cenšas atvieglot krāsu uztveri. Turklāt mūsu vizuālā sistēma ir noregulēta, lai uztvertu vienmērīgumu un pārejas. Kad sarkans vai oranžs režģis ir uzklāts uz oranža, mūsu smadzenes apvieno blakus esošās krāsas, lai vienkāršotu redzamo attēlu.