Kāpēc lidmašīnas aiz sevis atstāj baltas svītras un kāpēc tas ir bīstami Zemei

Interesanti fakti
LETA 09:12, 14.08.2024 0

Pētnieki ir noskaidrojuši, ka lidmašīnu atstātās svītras mainās, attīstoties tehnoloģijām, un tas negatīvi ietekmē planētas klimatu.

 

Lielākā daļa no mums ir redzējuši baltas svītras, ko lidmašīnas atstāj aiz sevis debesīs. Šīs svītras, kuras sauc par kondensācijas sliedēm, faktiski ir mākslīgi mākoņi, kas veidojas no lidmašīnu dzinēju izdalītajiem ūdens tvaikiem, raksta IFLScience.

Vēl viena cilvēka radīta mākoņa parādīšanās debesīs var nešķist bīstama, taču jaunā pētījumā noskaidrots, ka attīstoties tehnoloģijām, mainās arī mūsdienu lidmašīnu kondensācijas sliedes. Diemžēl šīs izmaiņas negatīvi ietekmē Zemes klimatu.

Kondensācijas sliedes ir baltas līnijas, kas parādās debesīs aiz lidmašīnām. Tās veidojas, reaktīvajiem dzinējiem sadedzinot degvielu un radot ūdens tvaikus kā degšanas blakusproduktu. Tā kā Zemes mākoņi ir izgatavoti no ūdens tvaikiem, kondensācijas sliedes vizuāli līdzinās mākoņiem, un faktiski tās arī ir mākoņiem līdzīgas. Zinātnieki norāda, ka kondensācijas sliedes visvairāk līdzinās spalvu mākoņiem, kas padara tās bīstamas planētas klimatam.

Saskaņā ar pētījuma vadošo autoru Dr. Edvardu Grīzpērdtu, Karaliskās biedrības biedru no Grantham institūta, dabiskie mākoņi nav bīstami, taču iepriekšējie pētījumi jau ir pierādījuši, ka spalvu mākoņi patiešām ietekmē Zemes klimatu. Tas ir tāpēc, ka tie var aizturēt siltumu, kas izplūst no planētas virsmas — kondensācijas sliedes būtībā dara to pašu, pievienojot lidošanas radītajiem kaitējumiem vēl vienu negatīvu aspektu.

Nav noslēpums, ka lidošana kaitē planētas klimatam, taču lielākā daļa cilvēku neapzinās, ka reaktīvo dzinēju radītās kondensācijas sliedes un oglekļa emisijas kopā izraisa vēl lielāku klimata sasilšanu.

Savā darbā Grīzpērdta komanda atklāja, ka kondensācijas sliedes faktiski saglabājas ilgāk nekā jebkad agrāk. Zinātnieki uzskata, ka tas ir saistīts ar faktu, ka mūsdienās lidmašīnas lido lielākā augstumā. Lidošana 12 kilometru augstumā ir gudrs solis, lai samazinātu pretestību un tādējādi samazinātu emisijas. Taču zinātnieki ir pamanījuši arī blakusparādību – tagad kondensācijas sliedēm ir nepieciešams ilgāks laiks, lai pilnībā izkliedētos.

Pēc Dr. Grīzpērdta domām, viņa un viņa kolēģu darba rezultāti nenozīmē, ka efektīvākas un modernākas lidmašīnas ir slikta lieta. Zinātnieki atzīst, ka jaunās tehnoloģijas var būtiski samazināt lidošanas radītās oglekļa emisijas, taču komanda uzstāj, ka jāņem vērā arī citas problēmas, kas saistītas ar kondensācijas sliedēm.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Lasiet arī

Kriminālziņas Turpinās izmeklēšana par aviācijas negadījumiem pie Ādažiem un Rīgas lidostas

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs turpina izmeklēšanu un tehnisko iemeslu noskaidrošanu gan aviācijas nelaimes gadījumam, kas notika 4.maijā uz Tallinas šosejas pie Ādažiem, gan 19.jūnijā Mārupes novadā netālu no Rīgas lidostas.

Pasaule Air France-KLM iegādājusies 19,9% SAS akciju

Francijas un Nīderlandes aviokompānija "Air France-KLM" trešdien paziņoja, ka iegādājusies 19,9% Skandināvijas valstu lidsabiedrības SAS akciju un plašu komerciālo sadarbību ar to sāks no svētdienas.

Ekonomika «Boeing» piekrīt atzīt vainu, lai izvairītos no kriminālprocesa par avārijām

Kompānija "Boeing" atzīs savu vainu kriminālajā apsūdzībā krāpšanā, kas saistīta ar divām lidmašīnu "737 Max" avārijām, kurās gāja bojā 346 cilvēki.

Ekonomika SM izstrādājusi Latvijas aviācijas nozares prioritātes līdz 2050.gadam

Satiksmes ministrija (SM) izstrādājusi konceptuālo ziņojumu par Latvijas aviācijas nozares ilgtermiņa stratēģiskajām prioritātēm līdz 2050.gadam, liecina informācija Tiesību aktu portālā.